Recensies, interviews en vermeldingen
An Candaele van De Gezinsbond (België) heeft voor het ledenmagazine De Bond een mooi artikel geschreven over ‘Onderprikkeling wordt vaak niet herkend’. Zij schreef het op basis van de boeken Wiebelen en friemelen in de klas en Wiebelen en friemelen thuis. ‘In onze drukke samenleving is er heel wat te doen rond de vele prikkels en hoe we onszelf en kinderen daarvan kunnen afschermen. Een kind dat in de klas zit te wiebelen en snel afgeleid is, krijgt al snel de stempel ‘druk en overprikkeld’. Maar misschien is het kind juist onderprikkeld. En is ‘bezig zijn’ een poging om de aandacht erbij te houden.’ Lees hier het hele artikel.
Sylvia v/d Salm, leerkracht en logopedist heeft een prachtige recensie geschreven voor Vakblad VROEG. Zij schrijft over ‘Wiebelen en friemelen voor mensen met een verstandelijke beperking’ “Dit is een praktisch en onmisbaar boek voor iedereen die iemand met een verstandelijke beperking in zijn directe omgeving heeft, jong of oud!” Lees hier de hele recensie.
Een geweldige recensie in het Tijdschrift voor Orthopedagogiek 1 – 2022.
Els Rengenhart van sensomotorische-integratie.nl heeft een prachtige recensie geschreven over het ‘Wiebelen en friemelen werkboek’.
Susan Spekschoor schrijft over het werkboek: “Wat een uitgebreid en toch overzichtelijk werkboek! De hoofdstukken zijn logisch opgebouwd. Het kind leert eerst kennis maken met de zeven zintuigen, dan wat prikkels kunnen doen bij iemand en dan hoe hij of zij er zelf het beste mee om kan (leren) gaan. Er is voldoende ruimte om in dit werkboek te schrijven. Daarnaast zijn er veel downloads en een video te vinden.
De teksten passen bij de belevingswereld van het kind. Bij de teksten zijn er ook veel illustraties te vinden. Deze geven de tekst visueel goed weer. Bijvoorbeeld hoe het gehoor werkt en wat er gebeurt bij een prikkel op de huid. Door dieren te koppelen aan een type lijkt me voor kinderen fijn. Of dit ook voor de oudere kinderen (12-14 jaar) nog interessant genoeg is, vraag ik me af. Dat is afhankelijk van het kind. Dat het geen werkboek is die je zo even in kunt zetten, mag inmiddels duidelijk zijn. De begeleider die werkt met het kind moet wel over enige basiskennis van zintuiglijke prikkelverwerking beschikken.
Wanneer het kind onvoldoende zicht heeft over zijn of haar prikkelverwerking of juist meer er over wil weten, dan gaat dat met dit boek zeker weten lukken! Een aanrader voor leerkrachten, kindercoaches en begeleiders die op een vergelijkbare manier met kinderen werken.” Lees hier de hele recensie.
Yvonne van Mama in Limburg heeft ook ons tweede boek gelezen en haar ervaringen beschreven. Zij heeft zelf een dochter met prikkelproblemen en schrijft over wat het boek voor haar en haar dochter betekent: “Het boek boeit me, zoals ik al aangaf, omdat mijn dochtertje moeite heeft met prikkelverwerking. En vooral thuis is een plek waar soms alle remmen verdwijnen. Dit uit zich in hevige drift- en angstbuien of juist het tegenover gestelde, dan is ze zo blij dat ze onbehandelbaar is. Maar hoe ga je daarmee om. We hebben wel een prachtige gezinscoach die ons daarbij helpt maar die is er natuurlijk niet 24/7. Vandaar dat het boek ‘Wiebelen en Friemelen thuis’ me zo boeide.” Lees hier de recensie in pdf-vorm.
Juf Anke heeft op haar site JufAnke.nl een uitgebreide recensie geplaatst over de Wiebelen en friemelen in de klas. Juf Anke schrijft in haar recensie vonder andere: “Geen taaie stof, maar echt boeiend! … Je ontdekt dat mensen prikkels op verschillende manieren verwerken en door een testje krijg je meer inzicht in hoe verschillend mensen kunnen reageren op dezelfde situatie. … Meteen schieten er namen van kinderen en collega’s door mijn hoofd. Aha, daarom doet hij altijd zo! Ook zelf lees ik verschillende zeer herkenbare dingen. … Door de herhaling, de handige schema’s en gekleurde vlakken met informatie blijft alles wat je leest goed hangen. Het boek leest echt heel fijn en is totaal niet moeilijk. … elke leerkracht zou dit moeten lezen, moeten wéten. Het verandert je handelen en het geeft je inzicht in je eigen reacties op kinderen. Een aanrader!”
Dankjewel Jufanke.nl voor deze mooie recensie! Klik hier om de hele recensie te lezen.
Arja Kerpel, leerkracht, heeft een recensie geschreven van de Hulpkaarten die bij het boek ‘Wiebelen en friemelen in de klas’ horen. “Als je het boek Wiebelen en friemelen in de klas gelezen hebt, dan wil je iets met de strategieën die erin beschreven staan. Het is heel handig dat er nu zoveel strategieën in kaartvorm beschikbaar zijn. Ook is het prettig dat je kaartjes kunt uitlenen aan de leerlingen. De kaartjes zijn mooi vormgegeven en het karton is stevig.
Het doel van deze strategieën is dat de alertheid van de leerling beter bij de taak past. Op die manier kunnen deze kaartjes een constructieve bijdrage leveren aan je onderwijs. Uiteraard is de manier waarop je ze inzet wel van invloed hierop. Hierover heb ik meer geschreven in het slot van de boekrecensie van Wiebelen en friemelen in de klas. Ik wil afsluiten met de slotwoorden uit die recensie: Het mooie van Wiebelen en friemelen in de klas vind ik dat het je leert om verder te kijken dan het gedrag dat je ziet. Waar komt het vandaan? Is het kind overprikkeld of onderprikkeld? Als je gedrag beter begrijpt, voorkomt dat onbegrip. Bovendien kun je het kind beter helpen. Dat komt het welbevinden en het leerrendement ten goede.” Klik hier om de hele recensie te lezen.
Juf Janneke heeft ons boek gelezen en daarover een hele leuke recensie geschreven op haar site jufjanneke.nl. Zij past verschillende tips en strategieën toe in haar klas en deelt daarover uitgebreid haar ervaringen. Klik hier om de hele recensie te lezen.
Het AD belde om te vragen hoe het zit met de fidget-spinners, werkt dat nou echt? “Kinderen die onderprikkeld zijn, hebben soms wat nodig om in de klas alert te worden. Thoonsen: ,,Die worden vaak weggezet als dromerig of ongeïnteresseerd, maar eigenlijk hebben ze even iets van buiten nodig om hun lichaam wakker te schudden. Met zo’n speeltje in de hand, kunnen ze bij een uitleg van de meester wel ineens opletten.” En het tegenovergestelde geldt eigenlijk voor de overprikkelde kinderen, zij worden juist rustiger als ze iets te friemelen hebben.” Klik hier om het hele artikel te lezen.
Ook het NRC wilde van ons weten of de fidgetspinners echt werken om je beter te kunnen concentreren. “…is het zo dat ‘friemelen’ kinderen kan helpen zich te concentreren, zegt Thoonsen, die daarover het boek Wiebelen en friemelen in de klas schreef. Zowel onderprikkelde kinderen als juist overprikkelde kinderen kunnen baat hebben bij dat soort gedoceerde afleiding. Onderprikkelde kinderen omdat ze extra prikkels nodig hebben – in de vorm van zoiets als een spinner, dus. En overprikkelde kinderen omdat ze zich juist even willen afsluiten voor alle prikkels om zich heen – en ook dat kan in de vorm van een fidget spinner. Klik hier om het hele artikel te lezen.
Juliette Vasterman, van de onderwijsredactie van het NRC Handelsblad schreef een mooi artikel over hulpmiddelen voor kinderen om zich beter te kunnen concentreren. Wij vertelden haar over de invloed van onder- of overprikkeld zijn op alertheid. En hoe je daar met en zonder hulpmiddelen iets aan kunt doen. Klik hier om het hele artikel te lezen.
Arja Kelper, redactielid bij wij-leren.nl en parttime leerkracht in het basisonderwijs schreef een zeer uitgebreide recensie over ‘Wiebelen en friemelen in de klas’. Zij beschrijft alle delen van het boek uitgebreid voordat zij haar eigen mening over het boek deelt. Een deel uit de recensie:
“Het mooie van Wiebelen en friemelen in de klas vind ik dat het je leert om verder te kijken dan het gedrag dat je ziet. Waar komt het vandaan? Is het kind overprikkeld of onderprikkeld? Als je gedrag beter begrijpt, voorkomt dat onbegrip. Bovendien kun je het kind beter helpen. Dat komt het welbevinden en het leerrendement ten goede.”
Klik hier om naar de volledige recensie te gaan.
Omdenken schreef een stuk op hun site over ons boek. Hun bron daarbij was het artikel dat eerder in het Parool en ook in de Limburger verschenen is. Klik hier om het hele stuk te lezen.
Linda Willemsen van www.klasvanjuflinda.nl heeft ons boek ook gelezen. Zij schreef er een prachtige recensie over. Klik hier om de hele recensie op de site van juf Linda te lezen.
Fleur Baxmeier schreef een artikel over Adrenaline junkies voor de Viva. “Alles voor de kick” heet het. Wij lichten daar in toe dat adrenalinejunkies overwegend onderprikkeld zijn en veel prikkels nodig hebben om zich ‘alive and kicking’ te voelen. Klik hier om het hele artikel te lezen.
Linda Willemsen van www.klasvanjuflinda.nl heeft ons boek ook gelezen. Zij Engelien Houben-Feddema is intern begeleider en remedial teacher op een basisschool. Zij recenseerde “Wiebelen en friemelen in de klas” voor de Landelijke Beroepsgroep Begeleiders in het Onderwijs. Klik hier om de hele recensie te lezen.
Klik hier om het hele artikel te zien.
Linde Dorenbos (student universitaire PABO) en Corinne Verheulen (orthopedagoog stichting adoptievoorzieningen) schreven een recensie over ‘Wiebelen en friemelen in de klas’.
Klik hier om de hele recensie te lezen.
De website Mama in Limburg plaatste een blog van ons. Klik hier om de hele blog te lezen.
Met Lisanne van Sadelhoff hadden wij een heel leuk interview. Naast journalist is Lisanne ook leerkracht, wat voor veel herkenning zorgde bij haar. Ze stelde daardoor hele leuke en relevante vragen. Klik hier om het artikel te lezen.
Ouders van Nu heeft ook een uitgave die ‘Naar School’ heet. Voor dit tijdschrift werden wij geïnterviewd door Miloe van Beek. Zij onderzocht voor haar artikel waar het door komt dat sommige kinderen steeds móeten bewegen. Een interessant onderwerp voor Miloe, want zij heeft zelf ook een zoon die op school heel wiebelig is. Genoeg gespreksstof dus. Klik hier om het hele artikel te lezen.
Els Rengenhart van sensomotorische-integratie.nl heeft een mooie recensie geschreven over ‘Wiebelen en friemelen thuis’.
“Het laatste deel van het boek is weer zeer praktisch. Eerst een uitleg over het gebruik van strategieën om je kind meer of minder prikkels te laten ervaren, en wanneer je een strategie wel of niet toepast. Daarna volgen uitgebreide tips en strategieën bij de verzorging van het kind, en bij activiteiten in en buitenshuis. Dit gedeelte is bedoeld als naslagwerk. Is er een activiteit die bij jouw kind wat moeizaam verloopt dan kun je opzoeken wat je daar mogelijk aan kunt doen. Bijna alle activiteiten in het leven van een kind komen hierbij wel aan de orde, en zijn op een eenvoudige manier en uitgebreid beschreven.