Wiebelen en friemelen
Wiebelen en friemelen in de klas
Elke leraar kent ze wel, leerlingen die altijd met hun stoel zitten te wippen en anderen die zich het liefst de hele dag verschuilen in hun capuchon. Het lijkt alsof deze leerlingen niet betrokken zijn bij de les en totaal niet opletten. Lastig gedrag, zou je denken, maar in werkelijkheid zetten deze leerlingen allerlei trucs in om juist wél bij de les te kunnen blijven. Ze zijn zintuiglijk onder- en overprikkelt en proberen hun balans te herstellen.
Beschrijving
Met dit boek wordt duidelijk hoe nuttig het is om te wiebelen en friemelen in de klas! Op heldere wijze wordt uitgelegd hoe zintuiglijke prikkelverwerking verloopt, zowel bij leerlingen als de leraar zelf. Leraren leren op een andere manier naar leerlingen kijken: door een zogenaamde ZiP-bril. Met deze bril op zien zij de afwijkende prikkelverwerking en kunnen daar snel, eenvoudig en met meer begrip op reageren. Zonder gebruik te maken van een diagnose, medicijnen of therapie.
Dit boek is vooral heel praktisch. Er zijn veel (didactische) tips die het klaslokaal en de les zintuig-vriendelijk maken en zo het leerrendement voor alle leerlingen verhogen.
Uit het boek...
Beoordelingen
‘Dit boek had ik moeten hebben toen ik nog voor de klas stond! Dan had ik meer begrip gehad voor het gedrag van sommige leerlingen en hen beter kunnen begeleiden.’
Heleen Hess, voormalig leerkracht