Wiebelen en friemelen

  1. In de klas
  2. Thuis
  3. Werkboek
  4. Verstandelijke beperking
  5. Hulpkaarten
  6. Themakaarten
Wiebelen en Friemelen

Wiebelen friemelen werkboek

Dit boek bouwt voort op Wiebelen en friemelen in de klas en thuis. De professional of de ouder die het kind helpt met dit werkboek dient te beschikken over basiskennis van zintuiglijke prikkelverwerking. Begeleiding vindt plaats met behulp van onze handleiding, die je hier kunt downloaden.

Beschrijving

Aan het kind: Prikkels zijn er de hele dag, om jou heen. Misschien vind je dat prima. Maar het kan ook zijn dat jij veel méér prikkels wilt; of juist minder, omdat je vaak last hebt van geluiden, geuren of andere prikkels. Misschien ben je wel onderprikkeld of overprikkeld.

In dit werkboek ga je leren over je zintuigen en prikkels. Zodat je straks helemaal de baas bent over wat jij nodig hebt: veel en sterke zintuigprikkels of weinig en zwakke zintuigprikkels.

Samen met je werkboekbegeleider ga je op zoek naar strategieën die jij kunt gebruiken op momenten dat je meer of minder prikkels nodig hebt. Zodat je het straks helemaal zelf kunt regelen!

Aan de professional: Bij veel van de problemen waarvoor een kind bij jou komen, speelt fysiek onder- of overprikkeld zijn een rol. Bijvoorbeeld bij druk gedrag, (faal)angst, slechte concentratie, spanningen of depressiviteit. Dit werkboek heeft als belangrijkste doel: zorgen dat het kind leert vertrouwen op wat zijn lichaam hem vertelt en weten dat hij zelf kan zorgen dat hij zich beter gaat voelen. Deze uitgave is gericht op professionals die werken met kinderen tussen de (ongeveer) zeven en dertien jaar. Ook ouders, die kennis hebben over zintuiglijke prikkelverwerking door een cursus te volgen of een boek over het onderwerp te lezen, kunnen hun kind begeleiden bij het maken van het werkboek.

Uit het boek...

sWiebelen en friemelen werkboek
sWiebelen en friemelen werkboek

Reviews

‘Net zoals de vorige boeken in de Wiebelen en Friemelen serie staat het weer vol met leuke gekleurde tekeningen. Dat maakt het boek extra aantrekkelijk om mee aan de slag te gaan. Het boek is geschikt voor kinderen met maar ook voor kinderen zonder prikkelverwerkingsproblemen. Door met het werkboek aan de gang te gaan, krijgt het kind maar ook de volwassene die het samen met het kind doet, inzicht in zijn of haar manier van prikkelverwerking, en hoe daar mee om te gaan. Voor therapeuten en andere professionals die met kinderen met prikkelverwerking problemen te maken hebben, kan dit boek als ondersteuning van hun interventie worden gebruikt.’

“Mooi om te zien, hoe de leerling door het hele proces gerijpt is en veel meer grip op haar prikkels heeft én het zelfs aan anderen kan uitleggen! Op school merken ze ook echt verschil.”

‘Wat een uitgebreid en toch overzichtelijk werkboek! […] Een aanrader voor leerkrachten, kindercoaches en begeleiders.’