Ik bemoei mij overal mee. En met goede reden hoor, want ik kan echt heel goed ‘dingen regelen’. Zo regel ik wat af voor ons sociale leven en dat van onze zoon. Maar eerlijk gezegd wíl ik ook heel graag regelen, want dat past erg goed bij mijn prikkelprofiel; OVERPRIKKELD. CONTROLE HOUDEN over waar we […]

Read More

‘Het is toch helemaal niet koud?!’ ‘Maar dat is toch leuk? Ga nou mee de achtbaan in!’ ‘Ik ruik helemaal niets hoor.’ ‘Nou, dat valt toch best mee?’ Ik vraag mij altijd af, hoe je dat tegen iemand kan zeggen: ‘Stel je niet aan!’. Alsof jij kan weten hoe een ander zich voelt en hoe [...]
Read More

‘Zijn ze daar nou ruzie aan het maken? Moet je kijken hoe wild er wordt geduwd en getrokken!’ We zitten tijdens een observatie op een picknickbankje op het schoolplein. De leerlingen van de klas die we observeren, rennen allemaal in de rondte bij het klim- en klautertoestel. En dat gaat er dus zo hevig aan […]

Read More

De bespreking gaat over Inge. Zij schrijft erg slordig en dat kost haar punten, omdat de leerkracht haar antwoorden niet goed kan lezen. Inge zit in groep 5 en doet echt goed haar best, maar het lukt haar niet om netter te schrijven. “We hebben al veel verschillende potloden geprobeerd en ook van die grippers.”, […]

Read More

Op dit moment zijn wij druk bezig met marketing, met de vraag ‘Waarom bestaan wij, wat willen wij delen met de wereld?’ En wat absoluut bovenaan staat: wij willen graag dat ‘The ZiP Word’ zoals ik het gekscherend in mezelf noem, bekender wordt. Want wat zou het geweldig zijn als mensen zich veel bewuster zouden […]

Read More

Het is weer eens gebeurd, zonder dat ik er erg in heb. Ik voel me al een tijdje supernerveus. En ja, ik heb straks een afspraak met een klant op school. Een adviesgesprek met een leerkracht en ouder. Maar dat is niets om mij zenuwachtig over te maken, want ik heb er zin in. De […]

Read More

Ik ben gevlucht. Ik sta nu onder een warme douche, met de deur dicht, mijn hoofd onder de straal en mijn handen af en toe over mijn oren want ik hoor nog steeds lawaai. Ik hoop dat de spanning nu een beetje van mij afspoelt. Echt hoognodig, want ik kwam thuis na een dag heerlijk […]

Read More

“Tja, Floor. Die lijkt gewoon niet zo geïnteresseerd. Ik vind het zo lastig om haar er bij te houden!” Vandaag praat ik met Lisanne, leerkracht van Floor. Als pedagoog met specialisme zintuiglijke prikkelverwerking, hoor ik regelmatig leerkrachten dit soort opmerkingen maken. Ook IB-ers kennen meestal wel een ‘Floor’, die niet zo geweldig scoort en met [...]
Read More

Met je handen werken, hebben we daar nog ruimte voor? Afwassen, schoonmaken, koken, knutselen. Taken waar we veel op routine kunnen doen, waardoor de gedachten kunnen dwalen. Een tijd geleden was ik tachtig vloertegels, stuk voor stuk, voor en achter, aan het afschrobben. Dit ter voorbereiding van het maken van een grote mozaïek op onze keukenmuur, [...]
Read More