Artikelen

Voor HJK schreef ik een artikel over waarom het voor jonge kinderen belangrijk is om zintuigprikkels te leren verwerken. Klik hier om het artikel te lezen. 

In dit artikel presenteren we een praktisch en driedimensionaal model: de PrikkelWaaier. In dit model komen vele aspecten van prikkelverwerking terug, en zijn onderdelen van bestaande modellen samengevoegd. Met dit model – dat eenvoudig te gebruiken is – kun je interactief laten zien hoe zintuigelijke prikkelverwerking verloopt. Maar ook wat de behoeften zijn van de cliënt aan meer of minder zintuigprikkels zijn en wat je kunt doen om zijn/haar zelfregulatie te verbeteren. Daarmee willen we in het model de mogelijkheden van de persoon zelf en zijn/haar systeem tonen om tot herstel van de prikkelbalans te komen. Omdat mensen niet te weinig, maar ook niet te veel prikkels nodig hebben in hun leven: dan voelen ze zich beter en vervullen ze met meer gemak hun taken.

Dit artikel werd geplaatst in het Tijdschrift voor Orthopedagogiek.

Veel mensen met dementie hebben moeite met het verwerken van zintuiglijke en andere prikkels. Dat kan leiden tot stress, boosheid en soms ook agressie, bijvoorbeeld tijdens de dagelijkse verzorging. Voor Denkbeeld schreef ik een artikel over hoe je die spanning voorkomt en hoe je zorg verleent die beter past bij de persoon met dementie.

Vakblad VROEG besteed aandacht aan het drukke kind. Ik mocht een bijdrage leveren aan het artikel van Tinka Bröring met kenmerken van en strategieën voor drukke kinderen. Klik op een van de onderstaande afbeeldingen om het artikel te lezen en/of te downloaden.

Vroeggeboorte zet prikkelverwerking onder druk Vroeggeboorte zet prikkelverwerking onder druk Vroeggeboorte zet prikkelverwerking onder druk

Het eerste boek ‘Wiebelen en friemelen in de klas’ verscheen in 2021 in een Engelse versie. Naar aanleiding daarvan werden uitgenodigd om een artikel te schrijven voor Autism Eye. Klik hier om het artikel te lezen.

Autism Eye

Voor Vakblad VROEG schreef ik samen met Kim Oude Egberink (Hoog Gevoelig Heel Gewoon) een artikel over het verschil en de overeenkomsten tussen hoogsensitief en overprikkeld.

Menig hulpverlener vraagt zich af wat de verschillen of overeenkomsten zijn tussen een hoogsensitief en overprikkeld jong kind. Begrijpelijk, alleen hoort het één vaak bij het ander. Overprikkeld zijn is namelijk iets dat meer dan gemiddeld voorkomt bij mensen die  hoogsensitief zijn. Andersom geldt dit overigens niet. Lees hier het hele artikel.

Wij waren nog een keer te gast bij Signaal, het tijdschrift van de landelijke vereniging van ouders van hoogbegaafde kinderen. Deze keer schreven we een artikel over hoe gedrag van onderprikkelde kinderen tot verkeerde conclusies kan leiden. Klik hier om het hele artikel te lezen.

Signaal is een uitgave van Pharos, de landelijke vereniging voor ouders van hoogbegaafde kinderen. Wij schreven voor hen een artikel over zintuiglijke prikkelverwerking en leren. Het accent ligt op de gevolgen van overprikkeling op leren. Veel hoogbegaafde mensen zijn namelijk snel overprikkeld. Wat in het artikel staat kan van toepassing zijn op alle mensen die snel overprikkeld raken, niet alleen op hoogbegaafde mensen. Klik op de alinea om het hele artikel te zien.

Voor Vakblad VROEG – voor professionals die werken met kinderen van 0-7 jaar, en hun ouders – mocht ik een artikel schrijven over prikkelverwerking.

“Kinderen die niet stil kunnen zitten, waarbij tandenpoetsen en haren wassen een dagelijks terugkerend drama is of waarbij je alles vijf keer moet zeggen. Ouders hebben het hier vaak moeilijk mee. Oorzaak van het wiebel- en friemelgedrag kan het niet goed waarnemen van zintuiglijke prikkels zijn. Dan zijn er problemen met de sensorische informatieverwerking, met als gevolg overprikkeling of juist onderprikkeling. Gelukkig zijn hiervoor praktische oplossingen voorhanden.”

Klik hier om het hele artikel te lezen.

Scroll naar boven