Alle tips van de Facebook Winacties

Hieronder een verzameling van jullie antwoorden op verschillende Facebook Winacties, ter inspiratie. Met dank aan alle inzenders!

Wiebelen en friemelen werkboek (april '20)

tulips girls-739071_1280 pixabay

In deze winacties vroeg ik jullie om zintuigspelletjes die je thuis kunt doen.

Jullie antwoorden:

Tast
  • Slijm of smurfensnot maken: boterhamzakje, knikker erin water en vaatwasmiddel erbij en dan smurfensnot maken lekker wrijven en dan de knikker in het sop voelen bewegen
  • Kleien
  • Koekjes bakken
  • Op zoek naar de kleine voorwerpen in een bak spliterwten. Misschien eerst heel voorzichtig met een tang of een vinger
  • Het blotevoetenpad. Vul een aantal teiltjes met bv zand, hooi, bubbelplastic, wol of lapjes etc. Daarna laat je het kind met een blinddoek om en begeleid met blote voeten door de teiltjes stappen.
  • Ik doe graag vingerspelletjes voor het verminderen van de tast(over)gevoeligheid aan de handen; hallo vinger, mama vinger, papa vinger enz en dan diepe druk geven om de vingers. En dan tot slot een opzegversje zoals Hompeltje en Pompeltje. (http://www.wilmont.nl/LiedjesTekst/VersHompeltjeEnPompeltje.htm)
  • Voelen aan stofjes
  • (Met scheerschuim) op de rug letters schrijven en dan raden welk woord het wordt
  • Voorwerpen voelen in een voeldoos en raden wat het voorwerp is: neem een schoendoos en vul die met bijv. macaroni, rijst, watjes of dennenappels. Hij hoeft niet helemaal vol. Een klein laagje is genoeg. Zoek nu verschillende dingetjes in je huis (bijv. legopoppetjes, pen, gum, knikker, blokje, steentje, autootje, etc.) en leg deze op een wit papier. Trek er met een potlood een lijn omheen zodat de afdruk op het papier staat. Stop de spullen in de doos, alles goed door elkaar. Stop je handen in de doos en doe je ogen dicht (of een theedoek over de doos). Zoek met je handen een van de spulletjes en raad welke het is. Je kan op het witte papier kijken of je daar je voorwerp herkent. Neem het uit de doos. Klopt het? Dan heb je 1 punt. Nu is de ander aan de beurt.
  • Met autootjes door de scheerschuim racen. Of lekker alleen met de handen.
  • Met je blote voeten op het gras, in de zandbak, in een bak met schuim, …….
  • Maak twee gaten in een kartonnen doos waar de handen van het kind in kunnen. En dan voelen wat je aan ze geeft! Voorwerpen zeggen, is het hard of zacht, hoe voelt het materiaal aan?
  • Eentje voor tast (onder begeleiding!): neem een schaar en open deze een klein stukje. Duw met dit stukje zachtjes tegen de huid van een kuit. Open de schaar steeds verder tot het kind zegt twee puntjes te voelen. Zet vervolgens twee stipjes op de plekken waar de schaar stond.
    Doe dit op verschillende punten op de huid. Afhankelijk van het geduld/motivatie van het kind. Minimaal op de kuit en op de wijsvinger. Om vervolgens tot de ontdekking te komen dat de puntjes op de wijsvinger veeeeel dichterbij elkaar staan dan op de kuit!
  • Speeldeeg maken: bloem, zout, beetje water en om het extra sensorisch te maken wat geurolie, bruine boontjes, scheerschuim of baby olie toevoegen. Heerlijk, wel oppassen dit kan vlekken maken.
  • Spelen met gekookte macaroni met een beetje water. Ik heb mijn zwaar prikkel-overgevoelige mannetje nog nooit zo ontspannen gezien als toen hij voor zijn verjaardagswens in een grote teil met gekookte macaroni een bad mocht nemen. Eenmalig vanwege de voedsel verspilling. Maar wat een enorm feest.
Beweging en evenwicht
  • Evenwicht; op een rijdend wagentje zitten in kleermakerszit, armen losjes in de lucht. Een ander beweegt het karretje heen en weer, voor naar achter, rondjes etc.
    Zorg dat je rechtop blijft zitten. Let op; niet te veel/te weinig spanning in het lijf. Moeilijker maken door op je knieën te zitten, billen op je benen. Nog een graad moeilijker; op je knieën, rechtop.
  • De sokkenchallenge: je staat op 1 been en trekt zoveel mogelijk sokken aan bij je andere been/voet.
  • De kinderen een beweegpad laten tekenen met krijt (https://www.youtube.com/watch?v=gDefbr7Vlro&fbclid=IwAR261sGUKcwDPhNwU8P_ijitHYXSbA4p1EIqho4iOvq46NecwU8DPN6W-3w)
  • Een zelfbedachte ‘hinkelbaan’ met allerlei ‘hindernissen’ (ergens overheen / doorheen) en opdrachtjes (rondje draaien, stuiteren met een bal EN hinkelen tegelijk). Samen bedenken en krijten.
  • Oefeningen op onze wobbel (balance bord). De gratis kaartjes die je kan downloaden met oefeningen voor wobbelyoga helpen ons hier goed bij (https://www.wobbel.eu/nl/; https://www.wobbel.eu/nl/wobbelcards/)
  • In n emmer 1 deel van memorie kaartjes doen. Bijvoorbeeld 7 (enkele) stuks. Daar steeds 1 van laten pakken en parcours mee lopen. Over mat kruipen, zigzag om stoel en over stok stappen en dan op eind parcours matchen met 2e helft memoriekaartje. En dan dit tot alle setjes compleet zijn/emmer leeg is.
  • Schommelen in een hangmat en van daaruit op een spiegel tekenen en schrijven in scheerschuim.
  • Rollen, hangen en buitelen over een fitnessbal.
Lichaamsbesef en ademhaling
  • Ga liggen op een kleed of badlaken. Op een manier die je zelf het fijnste vindt. Met je ogen open of dicht. Probeer nu de omtrek van je lichaam te voelen, doe net alsof iemand met een krijtje jou omtrekt.
  • Ademhalingsoefening mbv je handen. Houd een hand voor je met de vingers gestrekt. Volg heel rustig met de wijsvinger van de andere hand de omtrek van je hand. Begin onderaan bij je duim. Adem in wanneer de wijsvinger naar boven gaat en adem uit, wanneer de wijsvinger weer naar beneden gaat.
  • Als de onrust in bed s avonds groot is, dan proberen wij (mama en zoontje) eerst een paar keer diep in en zo lang mogelijk uit te ademen. Is deel 1 van de rust vinden. De adem die je langs je lippen voelt als je uitblaast. En dan gaan we heel bewust luisteren. Mondje toe en echt luisteren wat we nog horen. Is fase 2 om tot rust te komen.
  • We hebben op een heel groot stuk papier in de tuin zijn lichaam geschilderd. Zodat hij zelf zijn lichaam beter kan leren kennen en zo ook kan leren aanvoelen en beter gebruiken.
Diepe druk
  • “De pannenkoek”: leg een deken op de grond. Leg je kind er overdwars op. Rol je kind nu in de deken op. Vervolgens kun je bijvoorbeeld stevig over je kind wrijven alsof je stroop op je pannenkoek smeert, tikken met je vingertoppen voor suiker, een snij beweging maken met de zijkant van je hand om de pannenkoek in stukken te snijden en daarna natuurlijk de pannenkoek op eten Hap Hap Hap.
  • Rol je kind in een zware deken. Lekker strak. Overleg of hoofd en armen erin mogen, of eruit blijven.
Ruiken en proeven
  • Ruiken aan alle bloemen
  • Ik heb met mijn leerlingen al eens een leuke les over proeven gedaan. Om de beurt werden er 3 leerlingen geblinddoekt en ze mochten toen iets zoet, zout en bitter proeven en zeggen wat ze dachten dat het was en zeggen of dat zoet, zout of bitter proefde.
  • Na school drinken we een kopje thee. We voelen aan de warme beker, de warme drank voelen we in onze mond en proberen we te voelen tot hij in ons buikje zit. Daarna neem ik enkele dingen om te proeven: rozijntjes, een stukje koek, een stukje fruit. De kinderen sluiten hun ogen en proberen het stukje te voelen, er aan te ruiken en dan in hun mond te voelen en heel bewust te proeven, te kauwen, …  Werkt hier heel goed om in het hier en nu te komen na zo een dagje school.
Kijken
  • Kijken naar de bijzondere wolkenluchten; de bloesems.
Luisteren
  • Luister naar een rustgevend liedje, al dan niet met hoofdtelefoon en klap het ritme mee met je voet. Zet de hoofdtelefoon af, of de muziek uit, en hou het ritme nog even aan. In een moeilijke situatie tap je terug het ritme met je voet. Door te concentreren op het ritme,
  • Laat de ander(en) de ogen sluiten en verstop een kookwekker ergens in de kamer. Draai de kookwekker aan op bijvoorbeeld twee minuten. Loop terug. De ogen mogen weer open. Luister goed… waar is de kookwekker?
  • Zorg dat je allemaal heel stil bent. 1 iemand mag een geluid maken. De anderen proberen te raden wat het is. Je moet wel afspreken of het dierengeluiden oid zijn. Of dat je iets mag pakken en daarmee geluid maakt.

Vier je prikkels en Herken Hoogbegaafdheid (maart '20, twee winacties)

Vier je prikkels

In deze winacties vroeg ik jullie om inspirerende en helpende spellen, boeken, films, musea, websites et cetera, over prikkelverwerking.

Net zo inspirerend als het KWARTETSPEL VIER JE PRIKKELS van Annelie Neuteboom en handig als HERKEN HOOGBEGAAFDHEID, een kaartenset van De Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong die jullie konden winnen.

Jullie antwoorden:

Hoe krijg je een vol hoofd wat leger? (februari '20, extra winactie)

Droomdenker-FB-omslag v2

We mochten het boek ‘De droomdenker‘ van Suzanne Buis weggeven. Je kunt haar volgen via deze Facebookpagina. Speciaal voor  de droomdenkers startte Suzanne het Talentcentrum.

Hier jullie tips over hoe de hoofden van jullie kinderen soms wat rust kunnen krijgen, bijvoorbeeld na school of voor het slapen gaan:

Luisteren, lezen en vertellen
  • Muziek luisteren, met of zonder koptelefoon
  • Luisterboeken, (voor)lezen
  • Samen bekijken wat er allemaal in het hoofd zit
  • Boekje om de dag af te sluiten zoals slaapklets of het smoeltjesschrift
  • Dagboek schrijven
  • Het boek ‘De wensster’ ( Marneta Viegas) doen of het werkboekje slaapklets (www.gezinnig.nl).
Diepe druk
  • Verzwaringsdeken of verzwaarde knuffel
  • Masseren (eventueel massage van Happy Kids)
  • Stevige knuffel
  • Stressbal
Creatief en spel
  • Tekenen, kleuren, schrijven
  • Kleien, bouwen, puzzelen
  • Gezelschapsspelletje spelen of spelletje op Wii of telefoon
  • Spelen met takjes, water en zand
  • Knutselen aan brommer of fiets of knutselen met dozen en dergelijke
Chill-stand
  • Pyama aan na school
  • Op een luchtbed dobberen in zwembad
  • Bootjes kijken aan de kade
  • Op rug kriebelen
  • In slaap vallen door je te concentreren op je ademhaling met je hand op je buik
  • Warme douche nemen, of in bad gaan
  • Terug trekken op eigen plekje met kussens/knuffels en een lampje (lezen of filmpje kijken)
  • Geleide meditatie
  • ‘Netflixen in je hoofd’: rustig zitten, paar diepe ademhalingen, en dan ontspannen filmpje maken in je hoofd. Wat hoor ik, wat zie ik, hoe voelt het, etcetera
  • Even tv kijken
  • Yoga
  • Cochleaire Implantaten af en alleen gebaren
  • Alleen-tijd
  • Met huisdier knuffelen
Bewegen
  • Trampoline of touwtje springen
  • Rennen, wandelen, springen, fietsen
  • Hut bouwen in bos, met takken
  • Speeltuin, schommelen
  • Drummen of ander muziekinstrument
  • Bokszak, sporten, dansen
Overig
  • Blaas oefeningen zoals bellen blazen met een rietje in een glas
  • Paardencoaching: richten op voelen. Met ogen dicht: vacht, manen, neus, staart, ademhaling, hartslag voelen.  Wind, de kou, of zon voelen en nagaan wat je in je lichaam voelt. Bubbels, een bol of een knoop in je buik? Je vuist gebald of los?
  • Energetische healing ( reiki of magnetisme)
  • P-briefje = in je hoofd “parkeren” wat er opkomt om later te vragen of te vertellen (Je kunt ook letterlijk een P-briefje laten maken, bijvoorbeeld op een wisbordje)
  • Weekplanning maken, om overzicht te geven
  • Essentiële oliën zoals Frankincence, White Angelica
  • Een codewoord afspreken. (Als hij last heeft van de drukte of na een onrustige schooldag de school uitloopt, noemt hij het codewoord, ik noem het tweede codewoord, zodat hij weet dat ik hem begrepen heb. Vervolgens laat ik hem even lopen of rennen, voordat we naar huis gaan.)
  • Een momentje dat we ’30 tellen noemen’. Op schoot, en we doen samen een hele diepe zucht. Zij hangt tegen me aan. Dan begin ik rustig te tellen en bij 10 doen we weer samen een hele diepe zucht. Bij 20 en 30 ook.

Verzwaring en diepe druk (februari '20)

Baby en hond dog-1718242_1920 (1) pixabay

Ik vroeg jullie hoe jullie verzwaring gebruiken zodat je kind zich beter voelt.

  • Verzwaringsdeken
  • Diepe druk massage (met een massageroller)
  • Verzwarings knuffel of zware deurstopper
  • Met hand iets drukkend wrijven over het hoofd
  • Kussens op mijn buik
  • Schouders naar beneden duwen
  • Met een kettingslot op schoot
  • Verzwaard kussen op hoofd leggen
  • Tas op schoot
  • Zware dingen sjouwen
  • Drukvestje
  • Ingebakerd te worden met een deken, of in een handdoek
  • Diepe druk door met een grote therapiebal over het lichaam te rollen
  • Zware pittenzakken ( opwarmen in de magnetron) met lavendel olie
  • Hond of kat op schoot
  • Zacht kussen gevuld met spliterwten en een kussen met kastanjes gevuld
  • Bij overgangsmomenten een verzwaarde rugzak
  • Trolley trekken of duwen
  • Achter kind gaan staan en op zijn schouders duwen
  • Zak rijst op schoot te leggen
  • Stevige knuffel geven
  • Als een pannenkoek in een (sport)mat rollen. Daarna met ‘stroop en suiker bewegingen’ diepe druk geven
  • Voor het slapen gaan met de handen drukken op het lichaam zodat er ontspanning ontstaat.
  • Stoeien ivm de druk
  • Stevig op schoot vasthouden, met armen om kind heen

Leren met al je zintuigen (januari '20)

Word Art Hersenen oefening

Ik vroeg jullie hoe je zoveel mogelijk zintuigen gebruikt om je kind of leerlingen dingen te leren.

Algemene tips
  • We bouwen bijvoorbeeld een dierentuin waarbij bijna het hele interieur door de kids wordt versleept om hokken te maken voor de dieren. Ondertussen delen we informatie met de kids over de dieren die in het hok zitten, moet er geteld worden hoeveel dieren er in een hok passen en maken we een hok groter of kleiner en komen er dieren bij of gaan er dieren weg. Dan ontdekken we samen wat de som en de uitkomst is. Er moeten natuurlijk ook kaartjes worden gekocht met echt geld. Dat levert natuurlijk ook weer een heel gegoochel met cijfers op en dat moet natuurlijk ook allemaal genoteerd worden.
  • Ervaar het maar, een methode voor mensen met een verstandelijke beperking, prima in te zetten in het primair onderwijs, vanwege de geweldige ideeën. Zie: https://ervaarhetmaar.nl/
  • Ik zet “Speel je mee in Lilaland” regelmatig in. Spelen met alle zintuigen: ruiken en proeven, voelen-de weg zoeken met een blinddoek om, op de tast de route zoeken dmv touw vasthouden, kijken, gevoelens bij het mooiste plekje voor “lammetje”.. Zie: https://www.lilaland.nl/
  • Hier werk ik met veel beweging en spel en maar daarbij gebruik van dansen, bewegen, kleien, springen, verven, scheerschuim, 2 handig tekenen, voelen, krijten, luisteren, ontspannen en evenwicht.
  • Spelen met scheerschuim, vingerverf, water, kinetisch zand. Autootjes vanaf de glijbaan in rijst en macaroni laten rijden en ze er dan uit halen. Fietsen, glijden en schommelen om rustig te worden etc.
  • Lezen doen we staand en de andere 2 leerlingen mogen dan rustig lopen. Voor 1 leerling is het belangrijk zoveel mogelijk visueel te maken. Ook doen we regelmatig spelletjes met bewegen waarbij ze ook taal/woorden moeten gebruiken.
  • Voelen, scheerschuim schrijven, kleien van letters, lezen dmv dobbelsteenlezen, lopend door de klas lezen. Spel en bewegingsvormen in combinatie met wisbordjes en het echte werkboek.
  • Een favoriet van de leerlingen is appeltaart bakken en verdelen, zelf kijken welk recept, zelf kopen, zelf mixen en mengen met de handen natuurlijk, zelf verdelen, en ook zelf opeten nadat hij gedeeld is . Lezen, reken, inzicht etc. alles komt aan bod!
  • Op dit moment ben ik als moeder betrokken bij het aanleggen van een buitenleslokaal voor de onderbouw ( groep 1 t/m 3). Ons groene schoolplein wordt straks een plek waar niet alleen heerlijk gespeeld wordt (waarbij je natuurlijk al je zintuigen gebruikt) maar ook een plek welke tijdens de lessen wordt ingezet en waarbij alle zintuigen worden aangesproken op een prettige manier, passend bij de leerlingen. Er is ruimte voor vrij BEWEGEN, het VOELEN van de wind/zon/regen, je kunnen TERUGTREKKEN als het in het gewone klaslokaal wat te druk is, of juist je even lekker kunnen VRIJ BEWEGEN als je een tijd stil hebt gezeten voor de rekenles. Er is ruimte om in de moestuin te werken, te PROEVEN van aardbeien, KIJKEN en LUISTEREN naar vogels in de boom en al starend wegdromen en zien hoe de wolken boven je hoofd bewegen. Zittend of liggend op het amfitheater kan je lekker jezelf zijn en kan je WIEBELEN wat je wilt.
  • Ik maak kaartjes waarop verschillende doe dingen staan om de zintuigen/primaire reflexen/mondmotoriek/etcetera te stimuleren.
450x300 Schrijven kids-1093758_1280 (3)
Specifieke tips voor het leren van letters en cijfers
  • Montessori had ook al de schuurpapieren letters: voelen, ook met een blinddoek om, op tafel schrijven, op elkaars rug schrijven, voorwerpen met deze letter erbij zoeken. En deze kunnen heel goed in een ‘voeldoos’ om alleen op de tast te herkennen. Natuurlijk steeds auditief benoemen, visueel bekijken of je het goed hebt geraden en heel veel bewegend leren: letters verstoppen, goede letter bij een woord halen etc. etc. Legio mogelijkheden!
  • In groep 2 doe ik schrijfdans met de kinderen, groep 3 heeft bij het aanleren van de letters gebruik gemaakt van voelletters (met schuurpapier) en een lichtbak met zand (alla de zandtovenaar)
  • We oefenen de letters met klei, in zand en maken letters met ons lichaam.
  • Letters maken in het zand, met takken letters maken, veel bewegen en buiten zijn , met klei, letterdans, en muziek.
  • In onze kleutergroep bieden we iedere week een letter aan. We gebruiken hiervoor filmpjes en klankgebaren. We voelen ook hoe het voelt als je de klank uitspreekt. Verder gaan we op zoek naar dingen in de klas waar deze letter in voorkomt. Soms door spullen te verzamelen, maar ook door middel van post its met de letter op spullen te plakken. Ook hebben we een lettertafel waarop de kinderen spullen van thuis kunnen neerleggen.
  • Voelen, bewegen, kleien, verven, gebaren, scheerschuim, schrijven.
  • Schrijven in de lucht, op tafel met de vingers, in schelpenzand en scheerschuim, maken met pepernotendeeg en klei, schrijven op de rug.
  • Ik laat mijn leerlingen dingen ervaren. Bijvoorbeeld bij het leren tellen tot 10 hebben we een dansje.
    Maar ook mogen de kinderen zelf een beweging bedenken bij dat cijfer. We plakken de cijfers dan op een handschoen. Bij het naar huis gaan mag elke leerling een cijfer op de handschoen kiezen en dan maken we deze beweging erbij.
    Om de cijfers te leren maken we deze met klei of met blokjes. We lopen over de cijfers heen. We proberen de cijfers te maken met onze eigen lichaam. Om de kleuren te leren mogen alle kleuters iets noemen waar ze aan moeten denken.. zo was er een keer een kleuter en die zei dat ze bij de kleur rood aan aardbeien 🍓 moest denken. Later die dag hebben we rood geproefd (aardbeien dus)
  • Geurflessen met letters, houten, plastic, stoffen rekenmaterialen met verschillende texturen, voelzakjes met letters/ cijfers , balancerend letters/ cijfers benoemen, min sommen proeven. (Er zijn 5 rozijnen…. je eet er 3 op (mindful)….hoeveel blijven er over?)