Het nieuwe boek 'Wiebelen en friemelen thuis'

Wil je deze updates via Facebook bekijken? Vind ons dan leuk op: www.facebook.com/wiebelenenfriemelenthuis/

Het boek komt in juni uit en is al te bestellen:

Bestel het boek

Juli. LIFT OFF!

(11 juli 2017) Hieperdepiep! De dozen met boeken zijn vandaag binnengekomen bij Uitgeverij Pica. Dus morgen of overmorgen kunnen wij ‘Wiebelen en friemelen thuis’ eindelijk vasthouden, voelen, erin bladeren, bekijken, lezen en eraan ruiken!
Laten jullie ons weten wat je ervan vindt?! We zijn zo benieuwd!

Juni. Flapperdeflap

Hoe krijg je in ongeveer 230 woorden de essentie van een boek samengevat, als je ruim 200 pagina’s volgeschreven hebt? Nou, lastig dus. Wij hebben er een hele dag over heen en weer gemaild met Uitgeverij Pica en deels overlegden we op het niveau van: ‘en’ klopt niet, ‘of’ klopt niet, dus dan moet het ‘en/of’ worden. Hiernaast en -onder het mooie resultaat van die samenwerking.

En JOEPIE, begin volgende week ligt ‘Wiebelen en friemelen thuis’ bij de drukker!!

Juni. We geven je overzicht

We hebben weer ons uiterste best gedaan om ons boek toegankelijk te maken, zodat het eenvoudig te lezen is. We hebben bijvoorbeeld voor elk hoofdstuk een overzicht toegevoegd, waarin je kunt zien wat je te wachten staat. Hiernaast en -onder zie je drie voorbeelden. (Klik op de afbeeldingen hieronder als je een groter formaat wilt bekijken).

Juni. Check, check, dubbelcheck

Carmen en ik hebben de laatste dagen vele uren naar een pdf gekeken, met daarin alle pagina’s van ons boek, opgemaakt, onder elkaar. Samen met Heleen en Jolanda Somers lopen wij dat pagina voor pagina door. Linda en Hanneke hadden dat al gedaan.

Alles wordt gecheckt en dubbel gecheckt, zoals:

  • Kopjes: staan ze op het juiste niveau? In de afbeelding zie je dat we dat bij twee koppen aangeven dat dat niet zo is.
  • Tekst: ook in dit stadium worden er op verschillende plaatsen nog aanpassingen aan de tekst gemaakt. En we kijken voor de zoveelste keer of er fouten in staan (ja, nog steeds een paar)
  • Afbrekingen: kloppen ze (een enkele keer niet) en zijn ze mooi (nee, niet in de kopjes, daar willen we geen afbrekingen)
  • Illustraties: staan ze op de juiste plek?
  • Staat alles erin? (Er was een tabel weggevallen)

En nog heel veel meer. Ondertussen genieten we al heerlijk van het resultaat en van alle geweldige illustraties. Hieronder zie je een van Carmen’s favorieten.

Maandag of dinsdag gaat alles weer terug naar Uitgeverij Pica. En een aantal dagen later… naar de drukker!!!!

Mei. Illustratie lol

We hebben bijna alle illustraties nu ingekleurd gezien. Dat is zó leuk, om te zien wat Ruud van onze omschrijvingen gemaakt heeft. En naast dat we een heleboel situaties ‘uit eigen doos’ in het boek hebben beschreven, heb ik in dit boek mijn zoontje na laten tekenen, voor één van de onderwerpen bij het hoofdstuk dat strategieën geeft voor ‘Feest(dagen), vakantie en uitjes’. In dit geval Sint Maarten.

Hieronder zie je hem aan de deur,omdat hij ervoor koos om niet de straat op te gaan, maar om aan de deur snoepjes uit te delen. Hij had er een mooi snoep-kasteel voor geknutseld.

Hier een voorproefje uit het hoofdstuk :

SINT MAARTEN

Het onderprikkelde kind en Sint Maarten
  • Laat je enthousiaste kind ook thuis alvast de liedjes die hij heeft geleerd zingen. Kan hij misschien bewegingen bedenken bij het liedje?
  • Oefen hoe hij rustig een snoepje kan uitkiezen en dan dankjewel zegt.
  • Maak goede afspraken over bij de groep blijven en de andere kinderen in de groep voldoende ruimte geven om voor de deur te staan, te zingen en een snoepje uit te kiezen.
Het overprikkelde kind en Sint Maarten
  • Oefen een liedje met je kind.
  •  Oefen hoe hij rustig een snoepje kan uitkiezen en dan dankjewel zegt.
  • Spreek af dat hij ook bij de huizen waar hij geen lekkere snoepjes ziet, iets uitkiest en dankjewel zegt. Hij hoeft niet alles op te eten wat hij verzamelt.
  • Als je kind liever niet langs de huizen wil lopen, dan kan hij ook thuis blijven en snoepjes uitdelen aan de kinderen die langskomen.
  • Overleg over de groepsgrootte. Een kleine groep betekent meer persoonlijke aandacht en minder herrie en beweging. Bij een grote groep kun je je makkelijker achter iemand verstoppen, maar dan kun je wel last hebben van de herrie en beweging.

Mei. We zijn er bijna!

Oh, wat spannend! De redactiefase loopt op zijn einde (hoewel we allemaal – tot op het laatste moment – de tekst zullen blijven controleren op eventueel achterbleven foutjes, tot we er helemaal duizelig en tekstblind van worden…) en we verwachten binnenkort een opgemaakt document. Dan werken we niet meer in Word, maar in een document dat er precies zo uit ziet als het geprinte boek straks. Tijdens het redigeren bij uitgeverij Pica hebben we er al een voorbeeld van gezien. Prachtig!

Ondertussen is Ruud Bijman bezig met de laatste correcties en het inkleuren van de illustraties. Hier het kind dat de 7 Zintuigen laat zien. Zie jij ze alle 7?

Mei. Redactie

Op 11 mei zaten wij bij Uitgeverij Pica. Daar hadden wij een uitgebreide en erg leuke redactiesessie met onze twee redacteuren, Hanneke en Linda. Geweldig om met deze vakmensen aan ons boek te mogen werken. Beide redacteuren kijken ongelooflijk gedetailleerd naar de tekst. Taalkundig en inhoudelijk, om te kijken of alles wat er staat ook logisch en correct is.

Op de video zie je bijvoorbeeld een moment waarop we een twee zinnen tegenkomen die luiden: ‘We doen dit bijna allemaal. De hele dag.’ En daar maakten beide redacteuren dan van: ‘We doen dit bijna allemaal, de hele dag.’ Wij vonden het eerste leuker, hoewel dat taalkundig dus niet netjes (ik geloof zelfs fout) is. Hiephoi, deze mocht blijven staan.

‘You win some, you loose some’, zei Hanneke. En daarop vertellen we haar dat we soms een woord of zin erin schreven waarvan we wisten dat zij het zeer waarschijnlijk zou schrappen. En dan konden wij van iets anders weer vragen of dat dan wel mocht blijven staan 🙂.

Alle gekheid op een stokje; we zijn een grote stap verder met ons boek. Nog wat tekst-edits en dan kan de vormgever aan de slag. En de drukker heeft het papier al klaarliggen.

April. Flow

Gelukkig! Vandaag was het blijkbaar de juiste tijd om aan het voorwoord en de inleiding te werken. Want die woorden, die komen niet zomaar. Alles op zijn tijd. En dat betekent echt dat je soms zit te wachten totdat de juiste woorden komen voor een bepaald deel van ons boek.

April. Wie is hier overprikkeld?

We zitten midden in de redactiefase van ‘Wiebelen en friemelen thuis’. Vandaag het allerlaatste hoofdstuk ingeleverd. We hebben inmiddels al zes hoofdstukken teruggekregen van onze redacteur, bekeken en weer retour gestuurd. Sommige hoofdstukken willen we eigenlijk nooit meer zien…. Daar hebben we zó vaak aan gezeten, daar zijn we figuurlijk klaar mee. Letterlijk helaas nog niet 🙂

Ondertussen loopt het proces van illustraties ontvangen, bekijken en aanpassingen vragen. Hieronder zie je een mooie schets van Ruud Bijman. Hij hoort bij een stuk tekst waarin we de reactie van een onderprikkelde en van een overprikkelde ouder beschrijven, als zij thuis hun dochter met veel vrienden in de keuken aantreffen. Wie is volgens jou de overprikkelde ouder? De vader of de moeder?

April. Oeps

Gelukkig kijken wij meerdere keren naar de tekst en hebben we onze meelezers en redacteuren als achtervang. Daardoor kunnen we het kunnen corrigeren als we dit soort dingen tegenkomen. In het ene punt zeggen we: ‘Zorg ervoor dat er geen tv of muziek aanstaat tijdens het eten.’

En dat volgen we direct op met: ‘Als het kind last heeft van smakgeluiden van anderen, zet dan een muziekje op, dat maskeert de geluiden een beetje.’

Dat komt omdat het tweede punt pas veel later toegevoegd is.
Onze oplossing hier is dat we muziek in het eerste punt weghalen, omdat we het in het tweede punt belangrijker vinden. Want áls je last hebt van smakgeluiden van anderen, dan is dat wel heel erg vervelend.

Wat we ook tegenkwamen in de tekst is de tip: ‘Vraag hem bepaalde boodschappen te zoeken. Maak een lijstje met plaatjes of tekeningen als hij nog niet kan lezen. Kies items die niet kapot kunnen vallen als je kind onhandig is.’

Direct daarna staat de instructies voor de illustrator: [Illustratie met kind (hand houdt papiertje vast) met A-viertje waar items op geplakt zijn, uitgeknipt (uit reclamekrantje). Zoals kuipje boter, pot pindakaas, zak appels]

Zoals je ziet staat daar een (breekbare) pot pindakaas in. In dit geval mailen we de illustrator om geen breekbare dingen toe te voegen in de illustratie.

Beide bovenstaande foutjes werden opgemerkt door Heleen, één van onze meelezers, die op zeer gedetailleerd niveau naar de tekst kijkt. Heel fijn!

Maart. Dit past er niet meer in

In ons boek ‘Wiebelen en friemelen thuis’ delen we weer honderden praktische tips & strategieën. Dat doen we op een heldere en toegankelijke manier. Bij heel veel tips zetten wij voorbeelden, zodat het niet blijft bij ‘benoem wat je ziet bij je kind’. Want hoe doe je dat dan? Nou, dat laten we zien met die voorbeelden. Kijk maar eens hieronder. Dit is een stukje dat uiteindelijk op een andere manier in het boek komt, omdat we toch moesten kiezen…. (en Hanneke van Uitgeverij Pica ons vooral op het hart blijft drukken ‘Schrijven is schrappen!’)
Dit stukje komt uit het hoofdstuk waarin we vertellen hoe je met strategieën aan de slag gaat, samen met je kind.

(HOE) BENOEM (JE) WAT JE ZIET BIJ JE KIND
In drie stappen kun je oefenen met het samen bedenken wat er nodig is en of een strategie helpt. Dit kun je ook al met hele kleine kinderen doen. Gebruik de volgende stappen:
1: benoem wat je ziet bij je kind
2: geef aan waar hij volgens jou nu behoefte aan heeft
3: bespreek of het werkte

We geven twee voorbeelden:
Je bent in de supermarkt en je kind loopt enorm te mopperen
1. “Je klinkt boos. Kan het zijn dat je last hebt van dat er zoveel mensen in de winkel zijn?”
2. “Helpt het je als in de winkelwagen gaat zitten? Je kunt je handen over je oren doen.”
3. “Voelde je je rustiger toen je minder last had van al die bewegingen en geluiden om je heen?”.

Je kind zit achter zijn huiswerk een beetje in de rondte te staren, hij heeft al vijf minuten niets gedaan.
1. “Je zit een beetje te dromen achter je huiswerk. Volgens mij ben je een beetje aan het indutten.”
2. “Ik denk dat het helpt om even te bewegen. Ren de trap twee keer op en af en daarna ben je waarschijnlijk zó klaar bent met je opdracht!”
3. “Kon je je beter concentreren nadat je flink bewogen had?”

Maart. Dank aan onze meelezers

Voordat Uitgeverij Pica ons manuscript ontvangt hebben al drie mensen ons boek gelezen: Anja de Groot, Heleen Hess en Jolanda Somers. Zij zijn alledrie moeder en lezen mee vanuit die rol en vanuit hun expertise in verschillende werkvelden. Anja is ouderbegeleider, Heleen voormalig leerkracht en Jolanda communicatie adviseur.
Zij krijgen van ons elke keer een of meerdere hoofdstukken toegestuurd (niet op volgorde). Wanneer ze die gelezen hebben, spreekt Monique of Carmen met hen af om de feedback door te nemen. En dat resulteert vrijwel altijd in aanpassingen en aanvullingen. Heel fijn om een mening van buitenaf te krijgen als je al driekwart jaar middenin de tekst ‘leeft’.

Maart. Zintuigenspel

In hoofdstuk 3 van ons nieuwe boek, ‘DE WERKELIJKHEID VOLGENS DE 7 ZINTUIGEN’ staan hele leuke spelletjes die je met je gezin kunt doen. Ze vergroten de kennis over wat de zintuigen doen en je leert dat een waarneming van jezelf kan verschillen van de ander. We delen vast een spel met je, voor het wat minder bekende zintuig ‘beweging’, dat met een moeilijk woord ‘propriocepsis’ heet. Je voelt met dit zintuig de houding  van gewrichten en je voelt bewegingen. Het spel gaat als volgt:

Schaduwspel

Iedereen heeft zijn ogen dicht. Eén iemand beschrijft in welke stand zijn armen, vingers, benen en hoofd staan. De anderen moeten proberen om precies dezelfde houding aan te nemen. Doe nu allemaal je ogen open en kijk of het gelukt is. Hiernaast zie je hoe Ruud Bijman, onze illustrator, het voor zich ziet.

Maart. En dan in het normaal Nederlands

We werken ongeveer eenmaal per week op dezelfde plek. Op alle andere dagen communiceren we via Skype en delen we documenten via Evernote. Via de Skype-chat komen er dan teksten voorbij als:

M: “Ik ben weer in heel veel hoofdstukken bezig. Waar zit jij?

C: “In 12”

C: “Afblijven!”

Het is namelijk wel eens gebeurd dat we allebei tekstedits aan het maken waren in het zelfde hoofdstuk. Niet handig!

Of er staat: C: “H1 staat in de cl versie op evernote”. Dat betekent dat Carmen edits heeft gemaakt (cl-versie) en Monique aan de beurt is.

In de teksten staan ook leuke opmerkingen, waar we soms hard om moeten lachen. Zeker later op de dag, als het een beetje ‘op’ is, dan staan er dingen als ‘En dan in het normaal Nederlands’ of alleen maar ‘…..’. Waarbij je er op hoopt dat de ander nog wel leuke voorbeelden of situaties weet te bedenken.

Maart. Deadline paniek

Er moet nog best veel gebeuren. Veel verschillende dingen vooral, zoals:

  • Stukken tekst aanpassen, schuiven en toevoegen
  • Zorgen dat de meelezers alle hoofdstukken krijgen, hun feedback horen en verwerken
  • Alle verzoeken voor illustraties omschrijven, illustraties beoordelen en feedback geven
  • Feedback van de experts verwerken, voor zover we die al ontvangen hebben
  • Volgorde van alle hoofdstukken nóg eens bekijken (en we hebben wéér geschoven)
  • Per hoofdstuk een infographic schets maken om een beeld te krijgen van wat we willen, teksten daarvoor schrijven
  • Bedenken welke bijlages er moeten komen
  • Opzoeken van welke stukken tekst en welke schema’s er downloads komen (dat zijn er 11 op dit moment, waarvan we er twee zelf maken, de rest wordt door de vormgever gemaakt)
  • Een leeswijzer schrijven
  • De inhoudsopgave maken

En dan heb ik het nog niet over het lezen met de ‘stofkam’. Dat is waar wij, na elkaar, de hele tekst nog eens gaan lezen, om te kijken of de zinnen kloppen, of wij dezelfde termen gebruiken in de verschillende hoofdstukken en welke woorden in de verklarende woordenlijst opgenomen worden.

Oh ja, de inleiding en het voorwoord. Die schrijven we pas na de deadline…

Lichte paniek dus af en toe…

Februari. Onze Wiebel en friemel-personages

Zoals beloofd, de illustraties die het wel gaan worden. Hoewel… ze worden nog wel aangepast hoor. Maar bij deze stellen we je graag voor aan onze Wiebel en friemel-personages. De dieren stellen de verschillende types voor:

  • Neutraal
  • Onderprikkeld Actief
  • Onderprikkeld Passief
  • Overprikkeld Actief
  • Overprikkeld Passief

Weet jij al wie wie is?

Februari. Versie 24 van hoofdstuk 1

Nou. Versie 24 van hoofdstuk 1 is vandaag naar de uitgever gestuurd, met instructies voor illustraties. Zodat Ruud verder kan. Dat het versie 24 is, wil overigens niet zeggen dat er 24 versies van het hoofdstuk zijn. Er zijn er namelijk veel meer. Na een aantal versies die Monique schrijft, gaat Carmen meelezen en schrijven. En zij maakt dan elke keer een ‘cl-versie’. Monique nummert daarna weer door. Dat betekent voor dit hoofdstuk dat er zo’n 40 versies geschreven zijn. Gelukkig is dat niet voor elk hoofdstuk zo.

De illustraties die je links ziet vonden we helemaal leuk! Maar ze gaan het niet worden. Volgende keer laten we je zien wat het wel geworden is.

416x416 W&F_thuis_hr

Februari. Hoeveel hoofdstukken vroeg je?

Uhm…. Nou… We hebben dus nu besloten dat hoofdstuk 7 hoofdstuk 4 of hoofdstuk 14 wordt, dat hoofdstuk 5 in wat eerst hoofdstuk 4 was, opgenomen gaat worden en dat er een hoofdstuk vóór hoofdstuk 1 moet komen. En eigenlijk twijfelen we of hoofdstuk 9 wel een volwaardig hoofdstuk wordt, of dat we die als speciale bladzijden in het boek gaan opnemen. Vraag ons dus maar niet hoeveel hoofdstukken het boek wordt…

Februari. Heel veel tips & strategieën!

We geven natuurlijk weer heel veel praktische tips in ons nieuwe boek ‘Wiebelen en  friemelen thuis’. Hier een voorbeeld van die tips. De zoon van Monique viert namelijk vandaag zijn feestje en hoe wordt dat een leuke middag voor de onder- en de overprikkelde kinderen die mee gaan?

Januari. De illustrator kan van start.

We gaan binnenkort de eerste instructies aan Ruud Bijman geven, voor het maken van illustraties. Zodra we schetsen hebben, gaan we dat met je delen!

Januari. Het mag soms wat minder.

Schrijven is schrappen (en dat vindt Monique moeilijk!!)

Hier geven we (heel veel!) voorbeelden van een neutrale zintuiglijke prikkelverwerking

Voorbeelden van prikkels die bij een normale gewenning (waarbij je niet teveel en ook niet te weinig prikkels gewaar wordt) niet langs de portier komen:

  • Je voelt je kleding of je bril niet.
  • Er zijn veel geuren die je niet gewaar wordt, zoals je eigen aftershave of parfum.
  • Gesprekken in je omgeving hoor je niet bewust.
  • Je voelt niet het andere kussen of de andere lakens wanneer je ergens logeert. Je kunt in bijna elk fatsoenlijk bed slapen.

Als de portier zijn werk doet, kun je prettig functioneren. Je hebt geen last van zintuiglijke prikkels. De portier laat alle prikkels precies volgens de richtlijnen binnen. De wachtenden buiten worden netjes en snel beoordeeld. Binnen is het niet overvol en niet te leeg.

Hoe functioneert -het kind bij wie de zintuiglijke prikkelverwerking goed verloopt? Het kind:

  • hoort de deurbel, maar leest lekker verder in zijn Donald Duck;
  • heeft geen last van anderen die hem bij het langslopen zachtjes duwen of hem op een andere manier aanraken, maar stapt wel opzij;
  • kan zonder te morsen een volle beker met melk naar de tafel brengen;
  • kan langere tijd geconcentreerd zijn huiswerk maken, zonder al te veel te bewegen;
  • kan een of twee dingen die je hem vraagt, uitvoeren zonder ze te vergeten;
  • slijpt zijn kleurpotloden wanneer hij merkt dat de punten bot zijn;
  • kan zich rond de drie jaar zelfstandig aankleden, en rond de vier jaar ook knopen en ritsen goed vastmaken.
Dit is de uiteindelijke tekst geworden, van 10 naar 4 voorbeelden (En het was nog een aardige discussie 🙂

Hoe functioneert -het kind bij wie de zintuiglijke prikkelverwerking goed verloopt? Het kind:

  • hoort de deurbel, maar leest lekker verder in zijn Donald Duck.
  • heeft geen last van anderen die hem bij het langslopen zachtjes duwen of hem op een andere manier aanraken, maar stapt wel opzij.
  • kan zonder te morsen een volle beker met melk naar de tafel brengen.
  • kan langere tijd geconcentreerd zijn huiswerk maken, zonder al te veel te bewegen.

Januari. ZiP vergelijken.

In ‘Wiebelen en Friemelen Thuis’ komt een hoofdstuk over diagnoses zoals Autisme (ASS), ADHD, faalangst en hoogbegaafdheid. We leggen in het boek kort uit wat zintuiglijke prikkelverwerking hiermee te maken heeft. Is onder- of overprikkeld zijn een onderdeel van de diagnose, of juist niet?

(En waar we in de video spreken over ‘stoornissen’, bedoelen we stoornissen, diagnoses en persoonskenmerken).