Overgangen

Klik op de titel om de tekst te lezen.

Kom op, opstaan! Je moet naar school!
Niet iedereen springt ’s ochtend vol energie zijn bed uit. Onder- en overprikkelde kinderen hebben zo hun eigen ochtend perikelen. Dit kun je doen om ze te helpen:

 

TIPS voor het ONDERPRIKKELDE kind

(dat wat meer prikkels nodig heeft om wakker te worden):
* Geef het kind een stevige knuffel, wrijf daarbij stevig over zijn of haar rug
* Leg kleding op verschillende plekken neer; sokken bovenin de kast, onderbroek onderin de la)
* Laat het kind tussendoor een paar keer op en neer springen
* Zet meezing-liedjes op
* Geef het kind een knapperig ontbijt waar het goed op moet kauwen, bijvoorbeeld yoghurt met stukjes appel en rozijn

 

TIPS voor het OVERPRIKKELDE kind

(dat wat rustiger moet opstarten):
* Geef het kind een rustige knuffel, wieg zachtjes heen en weer met zijn tweeën
* Zorg dat de kleding de avond ervoor al klaargelegd is
* Praat niet teveel en stel zo weinig mogelijk vragen
* Houd dezelfde routine aan en neem de tijd
* Geef het kind een ontbijt met niet te sterke smaken en texturen, bijvoorbeeld vanille yoghurt of brood met kaas

De dag begint elke ochtend bij de kapstokken. Wat een drukte! En al die luizenzakken lijken op elkaar, dus hoe vinden jouw leerlingen de juiste zak?

ONZE TIP

Hang aan de lus van de zak een kleurige veter, een koord of lint. Of misschien wel drie superfelle linten voor die onderprikkelde leerling. Zo vindt iedereen zijn of haar luizenzak lekker snel.

De ONDERPRIKKELDE leerling registreert niet goed welke zak van hem is, hij heeft meer informatie nodig. De OVERPRIKKELDE leerling wil de zak zo snel mogelijk vinden om daarna weg te kunnen van de drukte bij de jassen en tassen.

We gaan nog even de gang op. Aan het begin van de schooldag zijn daar veel prikkels; geluiden, beweging, aanrakingen, beelden, geuren.

 

ONZE TIP

Observeer welke leerlingen last lijken te hebben van die drukte. Het kan zijn dat ze verstoord kijken, geïrriteerd zijn en/of anderen wegduwen. Bespreek met de ouder(s) of de leerling als eerste of laatste op school aan kan komen, wanneer er nog vrijwel niemand is of wanneer iedereen al zit en de meeste ouders al weg zijn.

Voor de OVERPRIKKELDE leerling zijn alle prikkels die voorbij komen moeilijk te verwerken, het is teveel en dat veroorzaakt stress in hun lichaam. Ze starten de dag dan overprikkeld en gestrest.