Feest!

Klik op de titel om de tekst te lezen.

De volgende keer dat jullie een verjaardag in de klas vieren en gaan genieten van een traktatie, doe het dan eens met álle zintuigen. Dan geniet je wel 7 keer! Neem een muffin, een stukje kaas, druiven of dropjes en
* kijk er goed naar
* ruik er aan
* voel hoe hard of zacht het is
* houd de traktatie even op je kin in balans
* luister wat voor geluid het in je mond maakt
* proef heel aandachtig
* en beeld uit hoe lekker je het vond
Veel plezier!!!

De feestdagen komen er aan. De scholen worden weer prachtig versierd. Voor ONDERPRIKKELDE leerlingen is dat fantastisch! Er is heerlijk veel te zien en aan te raken.

TIP: Houdt ook rekening met de OVERPRIKKELDE leerlingen. Bespreek in de klas voor wie het misschien een beetje druk is en bedenk samen oplossingen. Bijvoorbeeld één wand met versieringen, maar ook plekken in de klas (en in de aula) waar geen versieringen zijn. Kies op de gang voor één kleur versiering, zodat het daar wat rustiger is.

De stoomboot werd gemaakt op obs Graaf Floris.

Er wordt veel geknutseld op school en de leerlingen van de bovenbouw gaan binnenkort misschien wel surprises maken. Voor ONDERPRIKKELDE leerlingen is het fijn om tijdens het knutselen veel prikkels binnen te krijgen door te werken met verf, lijm, vilt en gekleurde materialen. De OVERPRIKKELDE leerling kan moeite hebben met sommige knutsel-spullen, omdat hij niet graag plakkerige en natte materialen en andere ‘enge dingen’ zoals wol, vilt en crêpe-papier wil voelen. Maar zijn prachtige ideeën zijn ook prima zonder die dingen te maken.

TIPS

* Als de leerling het niet fijn vindt om verf of lijm aan zijn vingers te krijgen, laat hem dan zijn kunstwerk met viltstiften versieren en nietjes gebruiken om iets aan elkaar vast te maken.
* Zorg er voor dat je veel verschillende materialen hebt, zodat de leerlingen zelf uit kunnen kiezen wat ze willen gebruiken.
* Werk in groepjes en laat iedereen zijn voorkeur aangeven:
* een plan maken; uittekenen wat het gaat worden
* knippen, scheuren
* tijdschriften doorbladeren en plaatjes uitscheuren
* plakken en verven
* Geef de leerlingen die surprises gaan maken ideeën mee en bespreek daarbij de verschillende manieren waarop je ze kan maken;
* met lijm, verf, watten, papier maché als je heerlijk wilt kliederen
* ‘droge’ technieken met papier, karton, stickers, nietjes en wellicht plakband voor als je liever niets aan je vingers voelt

Voor 10 Ideeën voor surprises klik hier.

Pakjesavond komt er aan. Een geweldige avond voor ONDERPRIKKELDE kinderen én OVERPRIKKELDE kinderen.

 

Tips voor ONDERPRIKKELDE kinderen

* Lekker hard (mee)zingen: “Zie GINDS komt de STOOMboot…!” en tegelijkertijd mooie dansjes erbij verzinnen.
* Lekker ruiken aan alle lekkernijen; de pepernoten, taai-taai en speculaas-thee.
* Je kunt prachtige surprises maken met papier-maché.
* Het Sinterklaasjournaal kijken hoeft niet op de bank. Doe lekker alle Pieten na.
* Maak een spannende speurtocht waarbij het kind steeds dichter bij de zak met cadeautjes terecht komt.
* Zet Sinterklaasliedjes op tijdens het cadeautjes uitpakken.
* Laat het kind de cadeautjes uit de zak halen en rondbrengen.

 

Tips voor OVERPRIKKELDE kinderen

* Vier het in een kleiner gezelschap, dat scheelt veel prikkels waardoor kinderen er veel meer van kunnen genieten.
* Maak het niet te spannend in de aanloop naar hét moment. Genieten is lastig als je helemaal hyper bent omdat de hele dag de spanning is opgebouwd.
* Kijk samen naar Sinterklaas-tv (en laat af en toe weten dat het echt allemaal goed komt met de cadeautjes).
* Lees samen een gedicht voor en probeer te raden aan de hand van het gedicht waar Piet de cadeautjes verstopt heeft.
* Houdt de verschillende activiteiten apart:
* luister naar (en zing mee met) Sinterklaasliedjes;
* bak samen pepernoten (zonder muziek)(en misschien met
handschoenen aan);
* kijk tv of lees een Sinterklaasverhaal;
* pak de cadeautjes uit, één persoon tegelijk;
* kies aan het einde samen één cadeautje uit waar het kind even rustig mee kan spelen.
* Dus niet pepernoten bakken terwijl je de tv aan hebt staan, je meezingt met Sinterklaasliedjes en dat er dan hard op de deur geklopt wordt….

Heel veel plezier op Pakjesavond!!

evertkwok.nl

Tijdens de kerst wordt genoten van veel lekkere dingen. Aan de voorbereidingen kan iedereen op zijn eigen manier meedoen.

 

Tips voor ONDERPRIKKELDE kinderen

* Laat het kind meehelpen met het bereiden van het eten. Lekker met zijn handen in de bloem, het deeg.
* Ruik aan alle ingrediënten.
* Doe de radio aan en zing lekker hard mee met de kerstliedjes.
* Versier gebak met rozijnen, nootjes, fruit, smarties, poedersuiker, gedroogd fruit, tumtummetjes en dergelijke.
* Maak verrassende combinaties, zoals appel en nutella.
* Laat het kind de lekkernijen uitdelen.
* En naderhand lekker met de handen in het water met sop, om af te wassen.

 

Tips voor OVERPRIKKELDE kinderen

* Doe handschoenen aan als het kind mee wil helpen met bakken maar de ingrediënten niet wil aanraken.
* Laat het die dingen doen waarbij de handen schoon blijven, zoals alle benodigdheden verzamelen, in een kom doen en afwegen.
* Vraag het kind het recept voor te lezen en de tijd in de gaten te houden.
* Kijken naar hoe er gebakken wordt is ook heel gezellig.
* Laat het kind de servetten mooi vouwen, voor straks aan tafel.
* Gebruik neutrale smaken in de lekkernijen, zoals vanille en honing en witte- of melkchocolade.
* Dit kind houdt de handen liever droog, dus dat wordt afdrogen. Leg een reserve theedoek klaar, zodat het kind geen doorweekte theedoek hoeft te gebruiken.

Eet smakelijk!

“Stop eens met dat draaikonten!” Je hoort het jezelf zeggen tegen je kind. En straks met de kerst, tijdens de kerstlunch, of het -diner, gaat dat misschien ook weer een dingetje worden. Maar stilzitten op je stoel, dat is érg moeilijk voor veel kinderen. En láng stilzitten is bijna een onmogelijke opgaaf. Hoe zorg je er voor dat jullie allemaal lekker van je eten kunnen genieten?

 

TIPS voor ONDERPRIKKELDE kinderen (die extra prikkels nodig hebben)

* Om aan hun behoefte van bewegen tegemoet te komen:
* laat hen meehelpen met tafel dekken
* vraag tussendoor of ze drinken bij willen schenken
* laat ze zelf opruimen wat eventueel gemorst is (leg daarvoor doekjes klaar in de keuken die ze zelf kunnen pakken)
* laat hen (tussendoor) helpen met afruimen en opdienen
* plan een beweegpauze in tussen de gerechten en dans met zijn allen op een kerstliedje
* laat het kind een optreden geven tussen de gerechten door
* laat het kind (gedeeltelijk) staand eten (leg een tapijttegel of iets dergelijks op de grond en maak de afspraak dat het kind wel op die tapijttegel blijft)
* Overleg met welk speelgoed ook aan tafel gespeeld kan worden en bedenk ook wat jij of de familie ervan vinden als dat digitale spelletjes zijn, bijv. op de smartphone
* Laat weten wanneer ze van tafel mogen (hoe laat, of zet een keukenwekker als het kind geen klok kan kijken). Je kunt ook voor elk gerecht een tijd instellen
* Natafelen is fijn voor volwassenen, laat de kinderen vooral van tafel gaan

 

TIPS voor OVERPRIKKELDE kinderen (die minder prikkels nodig hebben)

* vertel het kind van te voren wat er gaat gebeuren, wie komen er, wat gaan we eten, hoe laat is het vandaag bedtijd enz.
* bespreek of kijk of je het aantal nieuwe prikkels kunt beperken: én veel mensen, én heel ander eten, én kadootjes, én nieuwe kleren, én uit logeren met al het nieuwe dat daarbij komt kijken, is erg veel
* kijk waar het kind zelf keuzes kan maken, bijvoorbeeld waar het aan tafel wil zitten en wat hij wel en niet wil eten
* Zet het kind naast een rustig iemand
* Laat het kind tussendoor in de (rustige) keuken helpen met het klaarmaken of klaarzetten van het volgende gerecht
* Vraag het kind niet teveel als het niet spraakzaam blijkt, het kind is bezig met de vele indrukken te verwerken en antwoorden kan dan even teveel zijn
* Leg oordopjes klaar en spreek af dat het kind die in kan doen als het de geluiden teveel vindt worden
* Geef het kind iets om mee te friemelen, om eventuele spanning kwijt te kunnen
* Laat de favoriete knuffel toe aan tafel, zodat het kind daar letterlijk houvast aan kan hebben

We wensen jullie allemaal héle fijne en gezellige kerstdagen!

Wij wensen iedereen een gezellig oud en nieuw, mét of zonder vuurwerk.

Als je OVERPRIKKELD bent en toch wilt kijken naar vuurwerk, lees dan de volgende TIPS:

  • Tussen huizen in klinkt het vuurwerk veel harder dan in een meer open ruimte, kies als het kan een plek waar je weinig echo verwacht
  • Kies voor ‘stil’ vuurwerk, zoals sterretjes
  • Zet een gehoorbeschermer op
  • Kijk door het raam naar het prachtige vuurwerk. Wellicht mét gehoorbeschermer op 🙂
  • Als je weet wat er komt qua knallen en beweging, kun je prikkels beter aan. Dus laat jezelf uitleggen wat er komt/leg je kind uit wat er gaat gebeuren
  • Luister goed naar jezelf en/of je kind. Je hóeft niet naar buiten, vuurwerk is ook heel mooi op tv.

En wees alsjeblieft voorzichtig! Houd afstand en gebruik een veiligheidsbril. (Wij zijn van mening dat vuurwerk afgestoken moet worden door professionals)

De musical komt er aan! Alle klassen komen natuurlijk kijken. Vooraf, in de pauze en na afloop is het lekker druk voor de onderprikkelde leerling. Maar die moet tijdens de musical wel een tijdje stil zitten, waardoor hij moeilijk zijn aandacht erbij kan houden. Voor de overprikkelde leerling is het lastig zich goed te voelen terwijl hij zich in een menigte bevindt met veel geluiden en bewegingen. Hoe zorg je dat iedereen plezier heeft?

 

ONDERPRIKKELD
  • Niet te lang stilzitten:
    • Vooraf en in de pauze even rennen
    • Tussendoor even naar ’t toilet lopen en dan meteen de trap even op en afrennen
    • Stoel push-ups doen, handen tegen elkaar duwen, vingers rekken en strekken
    • Staand kijken (aan de zijkant)
    • Meehelpen in de pauze met drinken halen
  • Vooraan zitten, zodat hij alle geluiden en beelden het sterkst meekrijgt.
  • Iets te friemelen meenemen, een kneedgum of een veter bijvoorbeeld.
  • Op zijn knieën laten zitten.

 

OVERPRIKKELD
  • Aan de zijkant zitten, zodat hij als laatste kan gaan zitten en tussendoor even weg kan lopen. En aan het einde kan hij direct weg gaan.
  • Rustige plek:
    • Achterin, zodat er zoveel mogelijk overzicht is en alle prikkels maar van één kant komen
    • Ver weg van de boxen
    • Niet te dicht bij het podium
  • Gehoorbeschermer en friemelspullen meenemen, een massage oefening doen.
  • Vooraf op een rustige plaats wachten tot het begint (in de klas, buiten of bij de garderobe).
  • Lang van te voren komen, zodat alle rumoer zich langzaam opbouwt, óf kort voor het begin komen, zodat de leerling niet zo lang in het rumoer zit.
  • Ervoor en erna geen andere drukke activiteiten plannen.

We wensen alle musicalsterren en het enthousiaste publiek heel veel plezier!