En dan nog deze...

Klik op de titel om de tekst te lezen.

Diepe druk kan een OVERPRIKKELD persoon tot rust brengen.

TIPS:

  • Wikkel een deken lekker strak om je heen.
  • Ga onder een zware deken zitten of liggen (verhuisdekens, gehaakte dekens en oude stijl slaapzakken zijn daar lekker voor).
  • Geef je kind een stevige knuffel/vraag zelf een stevige knuffel (en spreek af hoe lang die vastgehouden moet worden).
  • Leg een pittenzak over je schouders (die kun je ook nog even verwarmen vooraf).
  • Of…. geef je huisdier een dikke knuffel, zoals het meisje op de foto 🙂

Stilzitten tijdens het avondeten. Lastig!

Tip voor een ONDERPRIKKELD kind, dat niet stil zit: Laat je kind staand eten. Dan wordt aan zijn behoefte van meer prikkels ervaren tegemoet gekomen. Spreek wel af dat hij op één plek blijft staan (door er een tapijttegel neer te leggen bijvoorbeeld).

En een tip voor een OVERPRIKKELD kind: Een overgevoelige mond kan veel last hebben van brokken en stukken in het eten. Overleg met het kind hoe je dat kunt oplossen.

Voor ONDERPRIKKELDE kinderen is het fijn als speelgoed en spelletjes zintuiglijke prikkels geven en uitdagen tot actie. Hieronder een aantal ideeën.

SPEELGOED is geschikt als:
  • er geluid uit komt of geluid mee gemaakt kan worden;
  • het heel kleurig is;
  • het uitnodigt tot bewegen, zoals
    • bouwen met blokken
    • een hut bouwen met dekens en kussens
    • meezingen en dansen met liedjes
    • springen op een trampoline of een luchtbed
    • sporten met de Wii
    • zingen met een karaoke set
    • dansen op dansmat
    • verkleden
    • maken en opvoeren van een toneelstuk
    • maken en doen van een hindernisbaan
  • het uitnodigt tot voelen;
    • knutselen (lijm, vingerverf, papier maché, pijpenragers)
    • een pop in bad doen
    • een bak met lego
    • speelgoed met verschillende texturen (hout, rubber, stof, plastic, etcetera)

 

SPELLETJES waar:
  • dingen uitgebeeld moeten worden (Hints);
  • opdrachten uitgevoerd moeten worden (Party & Co);
  • snelle reacties nodig zijn:
    • Rood-wit-blauw
    • Vlotte geesten
    • Set
  • je bijna acrobaat moet zijn, zoals bij Twister.

 

ONDERPRIKKELDE kinderen hebben buiten alle mogelijkheid om zintuiglijke prikkels te vinden:
  • stoepkrijten;
  • hinkelen;
  • met zand en water spelen;
  • insecten, blaadjes, takjes of steentjes verzamelen;
  • spelletjes waarbij gerend kan worden;
    • tikkertje
    • verstoppertje

Naast speelgoed en spelletjes is het voor ONDERPRIKKELDE kinderen fijn om voor huisdieren te zorgen en er mee te spelen. Huisdieren geven heel veel prikkels. Ze maken geluiden, je voelt de vacht, wellicht een natte neus, of ruwe tong, klauwen en een wiebelende staart of oren.

Voor OVERPRIKKELDE kinderen is het fijn dat er rustpunten zijn tussen de drukkere activiteiten in.

Het is niet zo dat OVERPRIKKELDE kinderen geen spel met veel zintuiglijke prikkels aankunnen. Alle spelletjes die bij onderprikkelde kinderen aan bod kwamen, kunnen voor hen ook leuk zijn. Maar niet wanneer ze OVERPRIKKELD zijn of dreigen te raken. Op die momenten gebruik je onderstaande TIPS:

OVERPRIKKELDE kinderen:
  • spelen soms liever met één dan met meerdere vriend(innet)jes.
  • kunnen zelf niet goed inschatten wanneer het genoeg is. Houd goed in de gaten na hoeveel tijd er meestal spanningen ontstaan en maak in het vervolg de afspraak net iets korter.
  • kunnen een speelmiddag goed afronden door samen met hun vriend(innet)je even een half uurtje een filmpje te kijken. (Als je merkt dat er tegen half zes altijd ruzie ontstaat, spreek dan af dat ze om kwart over vijf een filmpje mogen kijken).
  • hebben er baat bij om na een drukke schooldag eerst even een half uur, drie kwartier iets rustigs te doen.

 

Voorbeelden van RUSTIGE activiteiten
  • boek of strip lezen,
  • een spel doen…
    * dat geen geluid maakt.
    * dat niet te spannend is.
    * waar vrijwel niet bij gesproken hoeft te worden.
    * (Uno, Mens Erger Je Niet, Onderuit, ganzenbord)
  • bouwen (blokken, lego, plusplus, LaQ),
  • pop verkleden,
  • tekenen,
  • vouwen,
  • puzzelen,
  • een eigen spel bedenken (en maken),
  • strijkkralen.

 

Buiten spelen met OVERPRIKKELDE kinderen
  • speciale steentjes verzamelen,
  • vormen vinden:
    * barsten vinden in (stoep) tegels, huizen en bomen
    * vlekken vinden en bedenken wat ze voorstellen
    * vormen vinden in wolken,
  • rustig schommelen,
  • een mooie tekening maken met stoepkrijt,
  • knikkeren,
  • bellen blazen.

Veel speelplezier gewenst!

We delen graag wat tips voor in de gymles of tijdens het sporten.

ONDERPRIKKELDE kinderen kunnen onhandiger zijn, omdat zij niet alle beweging- en evenwichtsprikkels goed kunnen verwerken. Bewegen geeft wel een fantastische mogelijkheid om extra zintuiglijke prikkels te verzamelen.

Tips voor ONDERPRIKKELDE kinderen
  • Houd er rekening mee dat onderprikkelde kinderen, doordat ze hun lichaam minder goed voelen, harder kunnen schoppen, per ongeluk botsen en misschien wel expres botsen om meer prikkels te krijgen. Dit kun je samen met het kind uitleggen aan zijn of haar teamleden.
  • Maak afspraken over te ruig spel; welk teken geven we elkaar als het er te hard aan toe gaat?
  • Als het kind valt, check dan even extra of er echt niets aan de hand is. Onderprikkelde kinderen kunnen een hoge pijndrempel hebben.
  • Leg uit aan de teamleden dat alleen roepen misschien niet voldoende is en dat het helpt om het kind even aan te tikken als hij of zij op moet letten.
  • Geef het onderprikkelde kind de meest actieve rol, zodat ze voldoende prikkels krijgen.

 

Tips voor OVERPRIKKELDE kinderen

OVERPRIKKELDE kinderen hebben snel last van de onrust, de harde geluiden en het vele aanraken en alle bewegingen tijdens het sporten. Beweging geeft wel een hele mooie mogelijkheid om spanning kwijt te raken, die opgebouwd is door een teveel aan prikkels.

  • Houd er rekening mee dat overprikkelde kinderen angstig kunnen zijn als hun voeten van de vloer gaan. Zij hebben veel eerder het idee dat ze gaan vallen. Dit kun je samen met het kind uitleggen aan zijn of haar teamleden.
  • Maak afspraken over te ruig spel; welk teken geeft het kind als het wat meer afstand wil, zodat er minder lichaamscontact is?
  • Laat de kinderen samen bedenken welke rol goed is voor het overprikkelde kind als de ‘frontlinie’ even te druk wordt? Kan hij scheidsrechter zijn in het spel, of op doel staan?
  • Is het handig om oordopjes in te doen? Bijvoorbeeld als er sprake is van een scheids met een zeer doordringend fluitje?
  • Maak ruimte voor het overprikkelde kind om zo nodig een pauze te nemen. Even aan de zijkant zitten om bij te komen is een mogelijkheid. Of misschien kan het kind nog wel score/punten bijhouden en dus nog betrokken blijven.
Wheelies. Schoenen waarmee je kunt rollen en die ook nog eens licht kunnen geven. Gewéldig voor ONDERPRIKKELDE kinderen die extra bewegings- en evenwichtsprikkels nodig hebben.

Èn…. we begrijpen dat sommige scholen er ook moeite mee hebben. De schoenen zorgen namelijk voor heel veel prikkels. Een observant ziet: snel bewegende kinderen, vallende kinderen, kleurrijke lichtjes, hoort een lage toon en voelt (afhankelijk van de ondergrond) de grond trillen. Dat leidt natuurlijk erg af.

Dus, door de ZiP bril gezien, onze conclusie: niet echt geschikt om in de klas of op school te dragen. Maar er blijft gelukkig nog genoeg tijd over om ze wel te dragen, vooral nu in de vakantie! Trek ze aan van en naar school, na afloop van school en in het weekend.

Aliexpress Luminous Sneakers
Voor ONDERPRIKKELDE én OVERPRIKKELDE kinderen is het fijn om lekker te kunnen friemelen. Onderprikkelde kinderen krijgen de hoognodige extra zintuiglijke prikkels. Overprikkelde kinderen kunnen er opgebouwde spanning mee kwijt raken. En je hoeft er eigenlijk niets extra’s voor aan te schaffen.

Wat heb je al in huis?
  • Een schuursponsje kun je in een aantal repen knippen. Leerlingen kunnen er aan voelen, er mee wringen en het in elkaar proppen.
  • Een elastiekje kun je oprekken, om een vinger winden en dan om een andere, of om allemaal tegelijk. Met meer elastiekjes kun je een ketting rijgen.
  • Van paperclips kun je een poppetje of ketting maken. Wijs een hoekje in de klas aan waar de ‘paperclip-art’ opgehangen kan worden (en misschien kun je dan een verkiezing houden voor de mooiste en gekste creaties).
  • Met een rietjes kun je watjes over de tafel blazen. Probeer hem precies op het schrift te blazen, of zelfs precies op één letter op het schrift.
  • Met touw kun je figuren maken. Weet je nog? Een Eifeltoren, kop-en-schotel en voor gevorderden een visnetje.
  • In een veter kun je knoopjes leggen, je kunt hem om je vinger winden en er een armband van knopen.

Zoals je ziet, heb je al veel friemelspulletjes in huis. Die je dus mee naar school kunt nemen :-).

Er zijn tegenwoordig best wat hulpmiddelen aanwezig in de klas. Er zijn bijvoorbeeld kauwkettingen, concentratieschermen, wiebelkussens en gehoorbeschermer. Allemaal in verschillende maten, kleuren en vormen. Dat ziet er super aantrekkelijk uit voor leerlingen! Dus diegenen die het prima doen zonder hulpmiddelen willen ze toch heel graag eens uitproberen. Ze willen op het wiebelkussen zitten, met de Tangle spelen of zo’n hippe oorkap op.

Het nieuwtje is er al snel af

Dat hoeft geen probleem te zijn. Het is logisch dat kinderen die zeer interessant uitziende materialen ook eens willen voelen en uitproberen. Baat het niet? Het zal ook niet schaden. En als ze het hulpmiddel een paar keer uitgeprobeerd hebben, dan is het nieuwtje er al snel af. Kinderen die er niets aan hebben, zullen de materialen dan niet meer pakken.

Het is waarschijnlijk dat de leerlingen die de hulpmiddelen niet nodig hebben, er eerder door afgeleid worden dan dat het ze helpt om beter te werken. Dan vraag je of de leerling het hulpmiddel in het vervolg laat liggen. Bijvoorbeeld door te zeggen: ”Het wiebelkussen houdt je van je werk, is er iets anders dat je zou kunnen gebruiken om goed te kunnen werken? Of kun je het zonder hulpmiddelen proberen, zoals eerst? Toen ging het eigenlijk beter.”

Met dank aan Suzanne van Chewigem.nl voor het gebruik van de foto.
Educadora.nl (geplaatst met toestemming)
Kinderen kunnen hele sterke meningen hebben over welke kleding ze wel of niet willen dragen. Dat kan voor een groot deel liggen aan of het kind onder- of overprikkeld is. Ook hoe ze met hun kleding omgaan, hangt af van het prikkelprofiel. Hebben ze nergens last van, dus ook niet van scheefzittende of gedraaide kleding? Dat is een kant van onderprikkeld zijn. Toch is het fijn als je er verzorgd uit ziet. Merken ze veel details op? Dat is een sterke aanwijzing voor overprikkeldheid. Ieder labeltje of knoopje wordt opgemerkt. Wij hebben een aantal tips voor je.

 

ONDERPRIKKELD
  • Kies voor kleding met verschillende kleuren en lekker veel variatie in stofjes. Dat zorgt voor de extra prikkels die deze kinderen prettig vinden.
  • Kleding met makkelijke sluitingen zijn erg handig. Zo kan het kind sneller en zonder fouten zijn kleding en schoenen aantrekken. Denk aan klittenband bij schoenen en drukknopen bij kleding.
  • Pas goed op dat de schoenen de juiste maat hebben, het kind voelt dat zelf misschien niet goed en kan met blaren gaan lopen.
  • Hang een grote passpiegel in de slaapkamer, zodat het kind zelf kan checken of alles recht zit en dicht is en er bijvoorbeeld geen broekspijpen in sokken zijn blijven hangen. Oefen dat samen een paar keer.

 

OVERPRIKKELD
  • Let op met schoenen kopen, het is niet altijd genoeg om in de winkel te voelen of het goed zit. Een rondje om de stelling met de nieuwe schoenen en een sprintje in een gangpad is toch niet hetzelfde als een paar uur op die schoenen lopen. Vermijdt schoenen met harde delen en stiksels aan de binnenkant. Hoge schoenen zijn misschien ook niet favoriet, prikkelgevoelige kinderen vinden dat vaak niet fijn voelen tegen de enkels.
  • Lange mouwen kunnen fijn zijn om naar school aan te doen, ook in de zomer. Als het kind zijn tafeltje als koud ervaart, zal het niet graag met blote armen op de tafel leunen.
  • Capuchons zijn erg handig, daar kan een overprikkeld kind zich lekker in verstoppen (en afschermen van prikkels).
  • Een paar keer wassen voordat de nieuwe kleding gedragen wordt, kan helpen bij het soepeler maken van stoffen. Zorg er ook voor dat alle labels (tot op het laatste draadje) verwijderd zijn, die kunnen echt pijn doen.
Douchen of in bad gaan kan een ‘dingetje’ zijn bij veel kinderen. De één blijft er heel erg lang onderstaan en heeft na al die tijd nog steeds zijn gezicht en voeten niet gewassen. De ander doet er alles aan om deze activiteit níet te hoeven ondergaan. Hoe zorg je ervoor dat allebei schoongewassen en relaxt zijn?

Bij het ONDERPRIKKELDE kind helpt
  • Een flink geurende shampoo of geurende douchecreme. Denk ook eens aan menthol, dat is extra fris
  • Scrubben met een speciale creme
  • Een ruige spons (houd goed in de gaten dat het kind niet te hard scrubt, de huid zou na een kwartiertje niet meer rood moeten zijn)
  • Een spons aan een stok voor je rug, of juist een spelletje hoe goed kun je je rug wassen zonder hulpmiddel
  • Luisteren naar een (waterbestendige) radio
  • Een kookwekker om aan te geven wanneer er afgerond gaat worden
  • (Gelamineerde) plaatjes aan de muur die vertellen waar er allemaal gewassen moet worden (je kunt ze zelf of door je kind laten tekenen of zoek bijvoorbeeld op sclera.be op ‘wassen’ voor picto’s)
Bij het OVERPRIKKELDE kind helpt
  • Zelf de douchekop vasthouden
  • Laten kiezen tussen een bad nemen (cementkuip is een mooi alternatief, past in een douchebak) of douchen
  • Een douchecreme en shampoo met niet te veel schuim en een neutrale geur
  • Heel stevig in de handdoek wikkelen
  • Niet te veel praten (er is meer echo in de badkamer)
  • Een zachte badmat om op te staan (samen uitzoeken)
  • Een warme doucheruimte (vooraf even de radiator aan en daar dan ook lekker de handdoek op voorverwarmen)