Ondersteuning Brainworks App (Iphone en Ipad)

De BrainWorks App zorgt ervoor dat het kind een Zintuiglijk Activiteiten Plan kan uitvoeren, door activiteiten te selecteren die bij de huidige omgeving (Thuis, School, Buurt, Bureau) en de zintuiglijke behoeften passen (Precies Goed, Langzaam en Sloom, Snel en Gestrest, of Snel en Hyper). Een volwassene kan de lengte van de zintuiglijke activiteit aanpassen en de activiteiten opties die beschikbaar zijn. Wanneer de taalinstelling van uw mobiele apparaat op Nederlands staat, zal de App in het Nederlands zijn. Veranderd u de instelling naar Engels, dan wisselt de App ook naar Engels. De App is gemaakt door Gwen Wild, zij is een Amerikaanse ergotherapeute.

STAAT ER EEN UPDATE IN DE APP-STORE KLAAR? DOWNLOAD DEZE EERST.

Gebruikers en activiteitenlijsten update

Let op: de update die in 2015 uitgekomen is heeft de (meerdere) gebruikers instelling verwijderd. Brainworks kreeg de informatie van gebruikers dat deze instelling misleidend was. Gebruikers dachten namelijk dat ze per gebruiker een aangepaste activiteitenlijst konden maken. 

Nog een verandering is dat de activiteitenlijst blanco begint en dat je tijdens het instellen van de app deze zelf vult met de gewenste activiteiten. Zie de instructies hieronder. LET OP, DIT IS BEST EVEN WAT WERK.

Je komt binnen in het scherm ‘locatie’. De eerste keer dat je de app start ga je eerst rechtsboven naar ‘instellingen’. Kijk verder hieronder bij ‘Pas de Lijst met Activiteiten aan’ om de instructies te kunnen volgen.

De volgende keer dat je de app start, kun je meteen een locatie kiezen.

Zwart scherm na instellen pincode?

Klik na het instellen van de pincode op ‘annuleren’. De pincode is opgeslagen, maar het scherm is niet veranderd. Nadat je op ‘annuleren’ hebt geklikt, kun je verder.

Aanbevolen Gebruik van de Applicatie

Kinderen die ondersteuning kunnen gebruiken bij zintuiglijke prikkelverwerking kunnen veel baat hebben bij een Zintuiglijk Activiteiten Programma. Door de activiteiten in het programma kunnen zij de prikkels uit de omgeving beter verwerken. De BrainWorks Applicatie maakt het kiezen van de juiste activiteiten leuk en eenvoudig.

Wanneer een ouder of leerkracht ziet dat het kind behoefte heeft aan zintuiglijke prikkels, kan hij of zij de applicatie openen, kiezen of de timer gebruikt gaat worden en het apparaat dan aan het kind geven. Het kind kan zo nodig begeleid worden in de juiste keuze bij “Hoe voel je je?”

Het kind ziet dan een lijst met de juiste activiteiten, gebaseerd op de huidige staat in het sensorische systeem en op hun huidige locatie. Wanneer de timer gebruikt wordt, verschijnt er een rode balk bovenaan de activiteit om aan te geven hoeveel tijd er nog over is. Het kind kan een activiteit kiezen, deze doen en dan op “Activiteiten” tikken om in de lijst een andere keuze te maken, en zo verder, totdat de tijd voorbij is.

Kinderen die het systeem goed leren kennen, kunnen om het apparaat vragen en de applicatie zelf bedienen.

Instructies

Let op, in de video-instructies wordt gesproken over de ‘gebruikers’-functie. Die zit er op dit moment niet meer op.

KLIK HIER om een Engelstalige video te zien over hoe te starten met het programma.

KLIK HIER om een Engelstalige video te zien over de BrainWorks App in gebruik.

 

Pas de Lijst met Activiteiten aan
  1. Ga naar “Instellingen”
  2. Tik op “Activiteiten”
  3. Creëer een pincode of toets deze in.
  4. De standaardlijst wordt getoond. Tik op de activiteit om er meer over te weten te komen of om deze te selecteren. Wanneer je de activiteit wilt selecteren, klik dan op de locaties waar je de activiteit bij wilt zetten.
  5. Om een activiteit te verwijderen van de activiteitenlijst van de gebruiker:
    • Tik op de activiteit
    • Onder “Locaties” ziet u een √ naast de locaties waarop deze activiteit voor zal komen in de standaard instelling. Tik op de √ om de activiteit te verwijderen op de locaties waar u niet wilt dat deze getoond wordt als optie.

 

Timer aanpassen
  1. Ga naar “Instellingen”
  2. Tik op “Timer Activiteiten”
  3. Selecteer de gewenste tijd in het uitklapmenu
  4. Tik op “Gereed”

 

Reset uw Pincode
  1. In “Instellingen”, tik op “Pincode Vergeten?”
  2. Vul 0153 in, in het scherm “Vul Reset Pincode in”
  3. Vul een nieuwe 4-cijferige Pincode in

Het BrainWorks Pijlensysteem en de Toerenteller

Het BrainWorks systeem gebruikt de kleuren van het stoplicht om kinderen te leren moduleren (weer ‘Precies Goed’ gaan voelen, of ‘Precies Goed’ kunnen blijven voelen). De gekleurde pijlen naast elke BrainWorks activiteit betekenen het volgende:

GROENE PIJL

Deze activiteiten helpen het sensorische systeem te activeren (wanneer het Langzaam en Sloom is), of om wat extra ‘brandstof te verbranden’ (zoals bij een hyper sensorisch systeem nodig is). Net zoals een auto door een groen licht mag ‘GAAN’, zorgen deze activiteiten ervoor dat onze sensorische systemen GAAN.

GELE PIJL

Dit zijn ‘Precies Goed’ activiteiten die vrijwel altijd organiserend en ondersteunend werken voor het sensorische systeem. Deze activiteiten helpen ons concentreren op de huidige taak met de hoeveelheid aandacht die daarvoor nodig is.

RODE PIJL

Deze activiteiten helpen ons sensorische systeem te kalmeren, of af te remmen, net als een auto zou doen bij rood licht. Deze activiteiten zijn goed voor kinderen die overprikkelt en nerveus zijn.

TOERENTELLER

De kleuren op de toerenteller corresponderen ook met de kleuren van het stoplicht. BrainWorks Online (Engelstalig) en de fysieke BrainWorks producten gebruiken de toerenteller als een leermiddel om kinderen te ondersteunen in het leren moduleren. De BrainWorks applicatie laat de toerenteller zien naast het blauwe mannetje, zodat kinderen, die BrainWorks al kennen, de toerenteller in de applicatie kunnen zien. Hieronder ziet u hoe de toerenteller correspondeert met het blauwe mannetje:

‘Precies Goed’

De Toerenteller staat in de gele zone. Geel is de doelsnelheid voor ons sensorische systeem. Bij een geel licht kan een auto met beleid verder gaan, maar ook stoppen als dat nodig is. Het sensorische systeem heeft de snelheid ‘Precies Goed’ wanneer deze in de gele zone zit, omdat het verder kan met de activiteit, maar zo nodig zonder problemen kan stoppen.

‘Langzaam en Sloom’

De Toerenteller staat in de rode zone. Net als de auto die stil staat voor een rood stoplicht, staat ons sensorische systeem in de rode zone wanneer we ons loom, dagdromerig en ongemotiveerd voelen. Activiteiten met een groene pijl helpen ons het sensorische systeem te activeren.

‘Snel en Gestrest’

De Toerenteller staat in de groene zone. Stress en overprikkeling zorgen ervoor dat de hersenen aan veel te veel dingen tegelijk moeten denken. We voelen ons overspoelt met prikkels en doodmoe. Activiteiten met een rode en gele pijl helpen ons te kalmeren, wanneer wij ons zo voelen.

‘Snel en Hyper’

De Toerenteller staat in de groene zone. Kinderen die altijd in de weer zijn en veel beweging nodig hebben, hebben over het algemeen meer behoefte aan prikkels dan de meeste andere mensen, voordat de hersenen voldaan zijn. Dit kun je vergelijken met een auto die veel te veel benzine heeft, de tank loopt over! Activiteiten met een groene of gele pijl laten de kinderen ‘GAAN!’ en helpen om de extra brandstof te verbranden, om in de gele zone te komen.